مقالات

راهنمای انتخاب کاغذ مناسب برای انواع پرینترها

راهنمای انتخاب کاغذ مناسب برای انواع پرینترها
Rate this post

پرینترها بخش مهمی از زندگی روزانه ما چه در خانه و چه در محل کار هستند. برای استفاده بهینه از پرینتر نکات زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنیم، اما انتخاب کاغذ مناسب برای انواع پرینتر از مهم‌ترین این نکات است. به نظر شما چه نوع کاغذی برای پرینتر مناسب است و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد؟ ما در همیار پرینتر ارایه دهنده انواع خدمات سرویس و تعمیر ماشین‌های اداری در این مقاله سعی کردیم؛ یک راهنمای کاربردی و کامل را برای انتخاب بهترین کاغذ پرینتر در اختیار شما قرار دهیم که به خرید راحت‌تر و نتایج جذاب‌تر کمک می‌کند.

انواع کاغذ مناسب برای استفاده در پرینتر

انواع مختلف کاغذ مناسب برای انواع پرینتر وجود دارد که هر یک مزایا و ویژگی‌های خودشان را دارند و قبل از انتخاب باید به کاربرد و نوع پرینتر خود دقت کنید. از رایج‌ترین کاغذهایی که در پرینترها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاغذ مات معمولی

کاغذ مات معمولی رایج‌ترین نوع کاغذ مناسب برای انواع پرینتر است که برای چاپ اسناد مختلف استفاده می‌شود و برای اکثر کارهای چاپی اولیه مناسب است. بافت مات کاغذ به جذب جوهر و خشک شدن سریع آن کمک می‌کند و از ایجاد لک و جوهر جلوگیری می‌کند. این کاغذ به عنوان کاغذ کپی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه ما تجربه کار با آن را داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: 5 روش جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهرافشان

کاغذ براق

همانطور که از نامش هم پیداست این کاغذ درخشندگی دارد و با یک لایه پلیمری پوشیده شده است. براق‌تر بودن کاغذ همچنین به آن کمک می‌کند خروجی رنگی غنی‌تری را ارائه دهد و طرح‌ها زنده‌تر به نظر می‌رسند. از این کاغذ می‌توان برای چاپ تصاویر و عکس‌ها استفاده کرد، اما باید توجه کنید که زمان خشک شدن آن بسیار بیشتر از کاغذ معمولی است، بنابراین اگر قلق کار با آن را ندانید ممکن است لکه و پخش شدن جوهر را داشته باشید. معمولا با پرینتر لیزری می‌توان از این کاغذ استفاده کرد.

کاغذ سفید روشن

شاید بگویید خب، کاغذ معمولی هم سفید است. هرچند این نکته درستی است، اما کاغذی که در موردش حرف می‌زنیم سفیدی فوق‌العاده‌ای دارد و در کنار پوشش سفید درخشان، سطح فوق‌العاده‌ صافی هم دارد. به این نوع کاغذ برخی اوقات کاغذ کپی فانتزی هم گفته می‌شود. اگر می‌خواهید متن و تصویر را در کنار هم داشته باشید و در عین حال دوست ندارید کاغذ براق استفاده کنید، این مدل کاغذ بهترین گزینه خواهد بود.

کاغذ عکس

کاغذ عکس یکی دیگر از انواع کاغذ مناسب برای انواع پرینتر است که همانطور که از نام آن مشخص است برای چاپ عکس به کار می‌رود. اگر به عکس‌های چاپ شده خود نگاه کنید می‌توانید ویژگی‌های این کاغذ را متوجه شوید. پشت و روی آن تفاوت واضحی دارند و باف کاغذ هم در دو طرف آن متفاوت است. روی کاغذ براق و صاف و پشت آن مات بوده و از کااغذهای معمولی هم ضخیم‌تر است.

بیشتر بخوانید: روندهای جدید در چاپگرهای تصویری و عکس

کاغذ جوهرافشان

همانطور که می‌دانید یکی از معمول‌ترین انواع پرینتر، پرینتر جوهرافشان است. کاغذ جوهرافشان کاغذی است که برای استفاده با این نوع پرینتر طراحی شده است. این کاغذ دارای پوشش خاصی است که به جلوگیری از لک شدن کاغذ کمک می‌کند و در وزن‌ها و رنگ‌های مختلف می‌توانید آن را خریداری کنید. از این کاغذ و پرینتر می‌توانید برای چاپ انواع کاغذ بهره ببرید.

 کاغذ سنگین

کاغذ سنگین انواع مختلفی دارد و رایج‌ترین آن همان مقوای خودمان است. ضخامت کاغذ می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. نکته مهم هنگام انتخاب کاغذ سنگین این است که هر پرینتری می‌تواند وزن مشخصی را تحمل کرده و پرینت کند و نباید سینی چاپگر را بیش از حد سنگین کنید وگرنه ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

برندهای معروف کاغذ پرینتر در ایران

گذشته از مدل‌های مختلف کاغذ مناسب برای انواع پرینتر، کیفیت کاغذهای معمولی هم نقش مهمی در کیفیت پرینت دارد. این‌ها تعدادی از معروف‌ترین برندهای کاغذ پرینتر در ایران هستند:

  • کاغذ کپی مکس: این کاغذ یکی از رایج‌ترین و معمولی‌ترین کاغذها است که احتمالا چندین بار دیده‌اید. کپی مکس در کشورهای مختلف مانند چین و اندونزی تولید می‌شود و حدود ۸۰ گرم وزن دارد که آن را برای کارهای معمول مناسب می‌کند.
  • کاغذ سابلیمیشن: این مدل کاغذ مناسب برای انواع پرینتر ساخت کره جنوبی است و کاغذی مت با وزن حدود ۱۰۰ گرم است. کاغذ سابلیمیشن خیلی راحت خشک می‌شود وضوح تصویر بالایی هم می‌توانید تحویل بگیرید. این کاغذ معمولا در پرینتر جوهرافشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کاغذ دبل آ: این کاغذ تایلندی کیفیت خوبی دارد و در انواع بروشورها و برای چاپ اسناد از آن استفاده می‌شود. کاغذ دبل آ همچنین از بهترین گزینه‌ها برای چاپ دورو است و وزن ۸۰ گرمی دارد.

ویژگی‌های مهم در کاغذ پرینتر

به جز انواع کاغذ مناسب برای انواع پرینترها، ویژگی‌های مختلفی هم وجود دارد که فازغ از نوع کاغذ باید به آن‌ها توجه شود. این ویژگی‌ها به صورت پارامتری هستند و قبل از خرید کاغذ پرینتر حتما باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید:

روشنایی کاغذ

میزان روشنایی کاغذ از نکاتی است که به انتخاب کاغذ مناسب برای انواع پرینتر کمک می‌کند. کمپانی زیراکس روشنایی را اینطور تعریف می‌کند: میزان نور بازتاب شده از طیف نور آبی روی صفحه. میزان روشنایی صفحه روی شارپ بودن متون و تصاویر بسیار تاثیرگذار است و با عددی بین ۰ تا ۱۰۰ توصیف می‌شود که هرچه این عدد بالاتر باشد روشنایی هم بیشتر است. اکثر کاغذها در رنج ۹۰ تا ۱۰۰ قرار می‌گیرند، مثلا کاغذ سفید معمولی پرینتر معمولا عدد ۹۲ را به خود اختصاص می‌دهد و کاغذهای با کیفیت بالاتر یا در رده هنری اعداد بالاتری دارند. این عدد مخصوصا در عکس‌های رنگی اهمیت زیادی دارد چرا که تناژ‌ رنگی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی روشنایی بیش از حد ممکن است یک ته‌رنگ آبی ایجاد کند بنابراین بهتر است تعادل را رعایت کنید.

سایز کاغذ

سایز کاغذ اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اصولا هر پرینتری محدوده سایزی مشخص و محدودی دارد، پس قبل از خرید کاغذ باید مشخصات پرینتر خود را چک کنید. رایج‌ترین اندازه کاغذ همان A4 است که اندازه ۲۹۷ × ۲۱۰ میلی‌متری دارد. هرچه عدد کنار A بالاتر رود،‌ اندازه‌ی آن هم کوچک‌تر می‌شود و بالعکس. به جز سری A، کاغذ سایز C هم رایج است که آن هم اندازه‌های C1 تا C10 را در بر می‌گیرد و به صورت اختصاصی برای طراحی پاکت نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر پرینتر یک ماکسیمم و مینیموم برای عرض و طول کاغذهای استفاده شده دارد. البته برخی پرینترها هم رول کاغذ را قبول می‌کنند که در آن صورت فقط مسئله عرض باقی می‌ماند و می‌تواند طول‌های بسیار بالا را پرینت گرفت.

بیشتر بخوانید: تاریخچه تکنولوژی چاپ و تحولات اخیر

وزن مناسب

وزن کاغذ با واحدی به نام GSM اندازه گیری می‌شود که مخفف «گرم بر متر مربع» است. این که از چه وزن کاغذی استفاده کنید بستگی به پروژه و نیاز شما دارد و طبیعتا کاغذهای سنگین‌تر، ضخیم‌تر و محکم‌تر هم هستند. قبل از انتخاب وزن کاغذ این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا نیاز است کاغذ را تا کنید؟
  • پروژه شما چند صفحه است؟
  • آیا برای ارتباطات داخلی است یا قرار است سفارشی را با آن حاضر کنید؟
  • آیا از رنگ‌ها و گرافیک‌های اشباع شده زیادی استفاده می‌کنید؟

وزن کاغذ مناسب برای انواع پرینتر اگر بالا باشد، سبب می‌شود نتوان کاغذ را به راحتی تا کرد و از چروک شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. به طور مثال برای پروژه‌های زیر بهتر از کاغذهای سنگین‌تر استفاده کنید:

  • کارت‌های ویزیت
  • تراکت‌های حرفه‌ای
  • بروشورها
  • پوسترهای تبلیغاتی

در مقابل کاغذهای سبک بودجه کمتری نیاز دارند و راحت‌تر هم می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، بنابراین می‌توانید برای کارهای روزمره، رزومه و اسناد حقوقی یا کاغذهایی که قرار است تا شوند و جایی قرار بگیرند از این مدل کاغذ استفاده کنید. در ادامه رایج‌ترین موارد استفاده و کاغذهای متناسب‌ با آن‌ها را آورده‌ایم.

نوع کاغذگرماژ کاغذ بر حسب GSM
کارت کاری باکیفیت یا کارت‌های ضخیم کاریبالای ۳۰۰
کاور مجلات گرانقیمت۲۵۰ – ۱۸۰
پوسترهای تبلیغاتی۱۷۰ – ۱۳۰
کاغذ مات سفید اداری۸۰
اکثر روزنامه‌های روزمره۵۵ – ۳۵

پوشش کاغذ

پوشش‌‌های بسیار مختلفی برای کاغذ مناسب برای انواع پرینترها وجود دارد. خود پرینتر هم می‌تواند پوشش‌های خاصی روی کاغذ ایجاد کند. در کل ایجاد جلوه‌های ویژه و پوشش‌های خاص کاغذ از ترندهای چاپ است که به شخصی سازی هرچه بیشتر سفارشات و ایجاد پرینت‌های خاص و زیبا کمک می‌کند. تنوع در این زمینه بسیار زیاد است البته که از هر پرینتری هم نمی‌توان برای آن استفاده کرد.

  • وارنیش: این پوشش می‌تواند مات، براق یا نیمه براق باشد و رنگ‌های مختلفی را به خود بگیرد. وارنیش نوعی پوشش بسیار مقرون به صرفه است، اما محافظت چندانی را به دنبال ندارد و خیلی اوقات صرفا برای براق‌تر کردن متن و عکس و ایجاد حالتی حرفه‌ای به کار می‌رود.
  • پوشش UV: این پوشش محافظت بسیار خوبی دارد و رنگ‌های پرینت شده را هم بهبود می‌دهد. پوشش UV به شکل مایع اعمال می‌شود و سپس تحت نور UV خشک می‌شود و می‌تواند ضخامت‌های مخلتفی داشته باشد. همچنین امکان ایجاد فینیش براق یا مات هم وجود دارد.
  • پوشش آبی: پوشش آبی بر پایه آب ساخته شده و خیلی سریع خشک می‌شود. این پوشش به دلیل دوستدار محیط زیست بودن خود بسیار معروف است و افراد زیادی تمایل به استفاده از آن دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه سطل آشغال کارتریج را خالی کنیم؟ + آموزش تصویری با عکس

مواد مورد استفاده

کاغذ مناسب برای انواع پرینترها می‌‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود، اما رایج‌ترین آن کاغذ ساخته شده از خمیر چوب است که همگی با آن آشنایی داریم. این کاغذ سطح صاف و روشنی دارد و بیشترین حجم استفاده را دارد. در عین حال مواد دیگری هم برای کاغذ پرینتر وجود دارد، به طور مثال کاغذ بازیافتی که اخیرا ترند شده است و معمولا سطحی کمی زبر با رنگ‌های تیره‌تر دارد. 

کاغذ پرینتر  یا کاغذ کپی؟

شاید یکی از بزرگ‌ترین سوالات هر کسی این باشد که آیا کاغذ کپی و کاغذ پرینتر تفاوتی با هم دارند؟ حقیقت این است که در بیشتر مواقع یک کاغذ برای هر دو کار انجام می‌شود و مثلا اگر از یک دستگاه چندکاره استفاده کنید کاغذها برای هر کاربرد عوض نمی‌شوند. اما اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به قضیه نگاه کنیم، کاغذ مناسب برای انواع پرینتر با کاغذ کپی فرق‌هایی دارد که در صنایع تخصصی رعایت می‌شوند. به نقل از Office Ink Blog می‌توان این فرق‌ها را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • کاغذ پرینتر کمی سنگین‌تر از کاغذ کپی است.
  • کاغذ پرینتر به دلیل ضخیم‌تر بودن، به مقدار کمی گران‌تر از کاغذ کپی است.
  • کاغذ کپی عمدتا برای چاپ روزمره استفاده می‌شود در حالی که کاغذ چاپگر معمولا برای چاپ اسناد با تصاویر یا اسنادی که نیاز به کیفیت کمی بالاتر دارند استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله با انواع ویژگی‌های مورد نیاز یک کاغذ مناسب برای انواع پرینتر آشنا شدیم. انتخاب‌ها در این حوزه بسیار گسترده هستند و نمی‌توان حکم کلی برای کاغذ مناسب صادر کرد. به همین دلیل مهم است که قبل از تصمیم گیری، در درجه اول نوع کسب و کار خود و سپس میزان بودجه و صدالبته توانایی‌های پرینتر خود را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین برای انتخاب برای خرید پرینتر لیزری را داشته باشید.

سوالات متداول

بهترین کاغذ پرینتر برای چاپ عکس رنگی کدام است؟

کاغذ براق بهترین گزینه برای پرینت رنگی است زیرا رنگ‌ها را روشن و زنده نشان می‌دهد و وضوح و کیفیت خیلی خوبی را فراهم می‌کند.

آیا می‌توان روی هر کاغذی پرینت گرفت؟

بله. اما این موضوع به شدت به نوع و مدل پرینتر شما مربوط است. به همین دلیل باید قبل از شروع استفاده دفترچه راهنمای پرینتر را به خوبی بررسی کنید.

بهترین کاغذ برای چاپ دیجیتال آرت کدام است؟

بهترین کاغذ برای این کار مدل‌های پوشش دار است که هم از کار محافظت می‌کند و هم جلوه خاص و متفاوتی به آن می‌بخشد. این پوشش می‌تواند بسته به ترجیح خودتان مات یا براق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *