مقالات

روندهای جدید در چاپگرهای تصویری و عکس

روندهای جدید در چاپگرهای تصویری و عکس
Rate this post

روش‌های بسیاری برای پرینت کردن عکس و تصویر وجود دارد که هر کدام هم مزایای خودشان را دارند و باید بنا برای کار تخصصی خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله از همیار پرینتر قصد داریم به تعدادی از موارد ترند چاپگرهای عکس جدید بپردازیم. بعد از آن هم چند نکته کاربردی در مورد خرید چاپگر عکس را ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کند درک بهترین از این پرینترها و نحوه انتخاب بهترین مورد آن‌ها داشته باشید. اول با جدید‌ترین ترندها شروع می‌کنیم.

افزایش تکنولوژی‌های چاپ سازگار با محیط زیست

به گزارش مجله فوربز، بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌های این مجله به مشاغل و تکنولوژي‌هایی گرایش پیدا می‌کنند که متعهد به کاهش پلاستیک و بهبود محیط زیست هستند. صنعت چاپ به خودی خود سالانه میلیاردها کاغذ تولید می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگانی که ثابت کنند به محدود کردن ردپای محیطی پایبند هستند، بخشی از بازار را به دست خواهند آورد.  از مهم‌ترین ترندهای چاپگرهای عکس جدید برای کاهش مشکلات محیط زیستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش چاپ LED UV

چاپ LED UV یکی از پایدارترین روش‌های چاپ امروزی است. این نوع پرینت به جای لامپ بخار جیوه از دیودهای ساطع کننده نور ماوراء بنفش برای خشک کردن جوهر استفاده می‌کند. این نوع پرینت عاری از سموم و مواد شیمیایی مضر است، از طرفی انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های بخار جیوه سنتی مصرف می‌کند و به همین دلیل در دراز مدت هم مقرون به صرفه است و هم آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

بیشتر بخوانید: 10 نمونه استفاده خلاقانه از تبلیغات چاپی

چاپ دیجیتالی برای صرفه جویی

چاپ دیجیتال یکی دیگر از ترند چاپگرهای عکس جدید برای مشاغل کوچک و متوسط است. این نوع چاپ از فناوری‌های لیزری یا جوهرافشان به جای روش‌های چاپ سنتی مانند لیتوگرافی افست استفاده می‌کند که سبب کارآمدتر شدن آن می‌شود زیرا نیازی به صفحه یا نگاتیو فیلم نیست. در نتیجه چاپ دیجیتال نسبت به روش‌های سنتی ضایعات کمتری تولید کرده و انرژی کمتری مصرف می‌کند. چاپ دیجیتال همچنین دقیق‌تر است، به این معنی که احتمال خطا و هدر رفتن مواد را کاهش می‌دهد.

استفاده از کاغذ بازیافتی

نوع کاغذ استفاده شده برای هر پرینتر متفاوت است و این روزها بسیاری ار پرینترها استفاده از کاغذ بازیافتی را تشویق می‌کنند. کاغذ بازیافتی از ضایعات پس از مصرف مانند روزنامه‌های قدیمی، مجلات و کاغذهای اداری ساخته می‌شود که در صورت عدم استفاده مجدد به محل دفن زباله ختم می‌شوند. استفاده از این نوع کاغذها هم به انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای و هم کاهش جنگل زدایی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 مورد کاربرد پرینتر سه بعدی در هنر

پوشش‌ها و جلوه‌های ویژه

کاغذها و پرداخت‌های تخصصی به دلیل ظرافت و ظاهر برجسته محصول نهایی یکی دیگر از موارد ترند چاپگرهای عکس جدید هستند. محصولات تخصصی مانند این به ویژه برای مراسم عروسی یا جشن‌ها و ایونت‌ها محبوبیت دارند تا اهمیت این رویدادها را نشان دهند. از محبوب‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش UV که به عنوان یک لایه براق روی سطح قرار می‌گیرد.
  • UV موضعی برجسته که برای قرار دادن طرح‌های مختلف براق و خاص روی سطح مات و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پوشش گلیتری که یک ظاهر درخشان و بسیار منحصر به فرد را در اختیار شما قرار می‌دهد که از ذرات درشت گلیتر تشکیل شده که به پوشش براق UV اضافه می‌شود.
  • وارنیش یا همان پوشش مایعی که می‌تواند مات یا براق باشد و برای بالا رفتن استحکام طرح پرینت شده روی آن اضافه می‌شود.
  • پوشش سافت تاچ که نوعی حس ابریشمی و بسیار نرم ایجاد می‌کند و حتی از نظر ظاهری شکلی مخملی و بسیار جذاب دارد.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یک ترند چاپگرهای عکس جدید است که بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد و ممکن است آن را بعدها بسیار بیشتر هم ببینیم. این ویژگی نه تنها در محتوای دیجیتال، بلکه در چاپ فیزیکی هم به کار می‌رود. واقعیت افزوده در حال حاضر در بسیاری از گزینه‌های چاپ دیجیتال وجود دارد و با اجازه دادن به مشتری برای تجسم اینکه محصول نهایی او در زندگی واقعی چگونه خواهد بود، شخصی سازی استثنایی محصول را سبب می‌شود. AR همچنین می‌تواند برای افزودن محتوای دیجیتال، مانند ویدیوها و ویژگی‌های تعاملی به یک برگه چاپ شده مورد استفاده قرار بگیرد تا مواردی مانند اطلاعات اضافی، لینک‌هایی برای خرید یا ویدیوهای آموزشی را ارائه دهد. به طور می‌تواند یک عکس ساده چاپ کنید اما کاربر با گرفتن گوشی خود روی آن، کلیپ بارگذاری شده روی آن را تماشا کند که در نوع خود بسیار جذاب است.

بیشتر بخوانید: چاپگرهای قابلیت چاپ رنگی و کاربردهای آنها در هنر و تبلیغات

سیستم چاپ آنلاین

با سیستم‌های چاپ وب یا همان چاپ آنلاین، مصرف‌کنندگان می توانند به ویترین فروشگاه آنلاین ارائه شده توسط یک شرکت چاپ دسترسی داشته باشند. از طریق چنین پنلی، مشتریان می‌توانند محصولات را انتخاب کنند، آن‌ها را سفارشی کنند و سپس درخواست خود را ثبت کنند. پیش بینی می شود که این نوع سیستم چاپ آنلاین تا سال 2028 سهم خود از بازار را بیش از 5 درصد افزایش دهد. همین حالا هم وبسایت‌های بسیار قوی وجود دارد که می‌توانید تنوع بسیار بالایی را از از انواع چاپ در آن ثبت کنید.

چاپ دیجیتال

همانطور که قبل‌تر هم گفته شد، چاپ دیجیتال یکی از گزینه‌های مهم‌ترین ترند چاپ عکس جدید است که به سرعت از آنالوگ پیشی می‌گیرد. با این حال، ایم تکنولوژی هیچوقت به صورت کامل جایگزین چاپ آنالوگ نخواهد شد، به طوری که به گزارش وبسایت Smithers انتظار می‌رود که چاپ آنالوگ تا سال 2027 نرخ رشد 0.8 درصدی داشته باشد. در مقایسه، انتظار می‌رود بازار چاپ دیجیتال تا سال 2027 به میزان 5.7 درصد رشد کند و به ارزش تخمینی 189.8 میلیارد برسد. کیفیت چاپ دیجیتال نیز در حال رشد است و اکنون می‌تواند ورود به صنعت چاپ پارچه را هم تجربه کند.

بیشتر بخوانید: چاپگرهای هوش مصنوعی و آینده چاپ

چاپ مستقیم از گوشی همراه

روز به روز گوشی‌های هوشمند بخش بزرگ‌‌تری از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل هم طبیعی است که تکنولوژي‌های بیشتری برای استفاده مستقیم از آن‌ها به بازار می‌آيد. این ترند چاپگرهای عکس جدید سبب شده پرینترهای بیشتر و بیشتری از فناوری‌‌های ارتباط بی‌سیم و مستقیم اینترنتی استفاده کنند تا افراد بدون دردسر و استفاده از سیستم بتوانند به راحتی تصاویر و طرح‌های مد نظر خود را پرینت کنند. به علاوه شرکت‌های خدمات دهی هم با اضافه کردن چاپ آنلاین و امکانات دیگر، این ویژگی را بیشتر در دسترس قرار داده‌اند.

چاپ پلاروید و پرینترهای فوری

عکاسی فوری اولین بار در اواخر دهه ۱۹۴۰ معرفی شد و حتی حالا هم که تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری وجود دارد، این مدل عکس‌ها به دلیل فرمت خاص خود و نوستالژي بودن‌شان بسیار مورد توجه هستند. در عین حال بسیاری به دلیل گران بودن فیلم‌های دوربین چاپ فوری و محدودیت‌های مختلف این مدل دوربین از خیر آن می‌گذرند. نکته جالب این است که پرینترهای قابل حمل و با قابلیت چاپ فوری جیبی جای این نوع دوربین‌ها را گرفته‌اند و می‌توانید از آن‌ها برای یک پرینت ساده و بی‌دردسر استفاده کنید که اتفاقا ترند چاپگرهای عکس جدید هم هست.

بیشتر بخوانید: پرینتر جیبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ لارج فرمت

چاپ عکس‌ها در فرمت‌های بزرگ می‌تواند تأثیری باورنکردنی بر نحوه نمایش آن‌ها داشته باشد و بسیار کمتر از آن چیزی که تصور می‌شود استفاده می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل ترس از کاهش کیفیت تصویر، در چاپ عکس‌های خود در اندازه‌های بزرگ‌تر مردد هستند، با این حال، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند مدرن اکنون به اندازه کافی قدرتمند هستند که عکس‌های در مقیاس بزرگ را چاپ کنند (به شرطی که تصویر به خوبی در معرض دید قرار گیرد)، که دریافت آن را بسیار آسان‌تر می‌کند. چاپ‌های بزرگ با جزئیات بدون نیاز به خرید تجهیزات دوربین گران قیمت یکی از ترند چاپگرهای عکس جدید بوده است که دستگاه مخصوص به خودش را هم دارد. مزیت کیفیت تصویر بالاتر در مدل لارج فرمت این است که جزئیات یک صحنه یا لحظه بسیار قابل مشاهده‌تر و واقعی‌تر می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به چاپ بوم، چاپ پوستر و چاپ اکریلیک اشاره کرد.

چگونه بهترین پرینتر تصویری و عکس را انتخاب کنیم؟

بعد از بررسی ترند چاپگرهای عکس جدید، خالی از لطف نیست که کمی هم به خود این پرینترها بپردازیم و ویژگی‌های مختلف یک پرینتر عکس را بررسی کنیم. اگر شما بخواهید یک پرینتر تصویر خوب و باکیفیت برای مصارف خاص خودتان خریداری کنید، به چه پارامتر‌هایی بیشتر دقت می‌کنید؟ این موارد پیشنهاد ما هستند:

چاپگر جوهر افشان یا چاپگر تصعید رنگ؟

برای اکثر چاپ عکس‌های خانگی، چاپگرهای جوهر افشان ایده آل هستند. این نوع پرینترها نسبتا ارزان هستند و استفاده از آن‌ها هم ساده و بی‌دردسر است و البته برای انواع پرینت‌های دیگر هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به علاوه کارتریج‌های جوهر آنها به راحتی قابل تغییر است و می‌توانید از انواع کاغذ عکس با این دستگاه‌های مفید استفاده کنید. اکثر پرینترهای عکس موجود در بازار امروزه چاپگرهای جوهرافشان هستند و هنوز در ترند چاپگرهای عکس جدید حرفی برای گفتن دارند. در مقابل پرینترهای تصعید رنگ معمولا برای بازار حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند و می‌توانند چاپ‌های رنگی کوچک و با کیفیت را خیلی سریع چاپ کنند.

جوهر و وضوح تصویر

میزان و تعداد رنگ‌ها در هر مورد پرینتر عکس متفاوت است. به طور مثال یک پرینتر جوهرافشان معمولی در ساده‌ترین حالت تنها چهار رنگ دارد در حالی که مدل‌های حرفه‌ای‌تر دارای تعداد رنگ‌های بیشتری هستند. نیازی به گفتن هم نیست که هرچه پرینتر حرفه‌ای‌تری بخواهید یا عکس‌های دقیق‌تری مد نظر داشته باشید، باید پرینتری با تعداد رنگ بیشتر را در نظر بگیرید که در ترند چاپگرهای عکس جدید قرار بگیرد. به جز این‌ها رزولوشن یا وضوح تصویر هم اهمیت بسیار زیادی دارد. این پارامتر بر حسب DPI یا نقطه بر اینچ اندازه گیری می‌شود و بالا بودن آن نشان دهنده تراکم و وضوح تصویر بیشتر است. پرینتر معمولی در حالت حداقلی باید وضوح DPI ۱۲۰۰ × ۴۸۰۰ را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین پرینتر لیزری موجود در ایران کدام است؟ + همه مدل ها و برندها

اندازه چاپ و تصویر

مخصوصا در موارد خانگی که با محدودیت مواجهید و قرار است یک دستگاه جمع و جور و ساده داشته باشید، مهم است که به سایز تصاویر ایجاد شده توسط پرینتر به خوبی دقت کنید. فراموش نکنید که پرینترهای لارج فرمت بسیار گران هستند و حتی در مصارف حرفه‌ای فقط وقتی می‌توانید آن را خریداری کنید که واقعا به آن نیاز داشته باشید. عرض کاغذ از ۱۳ تا ۱۵ اینچ اندازه نرمال و استاندارد است که به شما اجازه می‌دهد تصاویر با اندازه‌های مختلف و معمول را در خانه هم چاپ کنید. برخی مدل‌های هم از استفاده از رول کاغذ پشتیبانی می‌کنند که امکان چاپ تصاویر پانوراما را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های دیگر

از ویژگی‌های دیگر مهم در پرینتر چاپ عکس این است که همه آن‌ها نمی‌توانند عکس‌های بدون حاشیه تولید کنند و در هر صورت مقداری حاشیه در عکس‌ها وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید عکس‌هایی که چاپ می‌کنید مانند عکس‌های عکاسی بدون حاشیه باشد باید به این نکته دقت کنید و آن را به عنوان پارامتری مهم مد نظر قرار دهید. مورد بعدی سرعت چاپ تصویر است که در بررسی ترند چاپگرهای عکس جدید هم اهمیت زیادی دارد. شاید برای چاپگر خانگی سرعت اهمیت خاصی نداشته باشد و بدون عجبه بتوانید مدتی را برای چاپ عکس‌‌های خود صرف کنید اما برای استفاده حرفه‌ای این عامل اهمیت بالایی دارد.

جمع بندی

یک پرینتر خوب می‌تواند تقاوت بسیار زیادی در کیفیت تصاویر خروجی داشته باشد و این مسئله به عوامل مختلفی وابسته است. هر سال ترندهای جدیدی در زمینه پرینترهای عکس و تصویر ایجاد می‌شود که استفاده از آن‌ها را جالب‌تر از قبل هم می‌کند. با بررسی ترند چاپگرهای عکس جدید و نکاتی در مورد پارامترهای انتخاب پرینتر، امیدواریم راحت‌تر بتوانید پرینتر مورد علاقه خود را انتخاب کنید. جهت دریافت مشاوره برای خرید پرینتر لیزری می‌توانید با شماره 02174861 تمس بگیرید.

سوالات متداول

دستگاه چاپ عکس کوچک چه نام دارد؟

به دستگاه‌های چاپ عکس کوچک که قابل حمل هم هست معمولا Snapshot گفته می‌شود که می‌تواند عکس شما را در مدت کوتاهی بی‌دردسر چاپ کند.

بهترین برندهای چاپگر تصویری و عکس کدام‌‌ها هستند؟

برندهای کانن (Canon) و اپسون (Epson) تنوع بالایی از انواع پرینتر مناسب چاپ تصویر را دارند.

کدام نوع پرینتر برای چاپ عکس مناسب‌تر است؟

اصولا دو نوع پرینتر جوهرافشان و تصعید رنگ بهترین پرینترها برای چاپ تصویر با وضوح بالا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *