مقالات

بهترین چاپگرها در چاپ کتاب و چاپ های تیراژ بالا

بهترین چاپگرها در چاپ کتاب و چاپ های تیراژ بالا
4.2/5 - (4 امتیاز)

چاپگرها دنیای وسیع خودشان را دارند و به دلیل وجود تنوع بالا، می‌توانید بنا بر کاربرد دقیق خود بهترین گزینه را پیدا کنید. موضوع مورد بحث امروز پرینتر های تیراژ بالا است. این نوع پرینترها برای استفاده تجاری یا چاپ کتاب و مواردی از این قبیل به کار می‌روند و انتخاب آن‌ها کار راحتی نیست. در این مقاله در مورد این پرینترها و انتخاب‌ راحت‌تر آن‌ها صحبت می‌کنیم.

عوامل مهم در انتخاب بهترین پرینتر تیراژ بالا

قبل از هر چیزی باید ببینیم اصلا اگر بخواهیم یک پرینتر مناسب برای حجم بالا انتخاب کنیم، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ موارد زیر مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که برای خرید پرینترهای تیراژ بالا حتما باید مد نظر قرار دهید:

ظرفیت کارتریج چاپگر

ظرفیت کارتریج چاپگر فاکتور مهمی است که باید هنگام تعیین ظرفیت چاپ پرینتر در نظر گرفت. به طور مثال در پرینتر لیزری ظرفیت کارتریج مقدار تونر در یک زمان مشخص را تعیین می‌کند که به نوبه خود نشان می‌دهد که قبل از نیاز به تعویض تونر چه مقدار کاغذ می‌تواند چاپ شود. هر چه کارتریج تونر بیشتری را در خود نگه دارد، ظرفیت چاپ پرینتر هم بیشتر می‌شود. به طور کلی، اکثر پرینترهای لیزری دارای ظرفیت کارتریج حداقل ۱۵۰۰ صفحه هستند، در حالی که مدل‌های بالاتر می توانند تا ۳۵۰۰ صفحه را داشته باشند و این در مورد مدل‌های صنعتی نیست. نوع کارتریج چاپگر مورد استفاده نیز می‌تواند بر ظرفیت حجم چاپ چاپگر تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از پرینترها از کارتریج‌های با بازده صفحه بالاتر نسبت به سایرین استفاده می‌کنند برخی از کارتریج‌ها هم به گونه ای طراحی شده‌اند که مقرون به صرفه‌تر باشند و از تونر کمتری استفاده کنند، به این معنی که ضایعات کمتر و تعداد صفحات چاپ شده در هر کارتریج بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تأثیر استفاده از کارتریج‌های با کیفیت پایین بر عملکرد و عمر پرینتر

اندازه پرینتر

احتمالا بدیهی به نظر می‌رسد و نیازی به گفتن ندارد، اما اندازه چاپگر هم می‌تواند بر ظرفیت حجم چاپ پرینتر تاثیر بگذارد. به طور کلی، چاپگرهای بزرگتر بازده صفحه بالاتری دارند و می‌توانند صفحات بیشتری را در هر کارتریج نسبت به چاپگرهای کوچکتر چاپ کنند. علاوه بر این، داشتن یک چاپگر بزرگتر می‌تواند به شما امکان دسترسی به طیف وسیع‌تری از کارتریج‌ها را بدهد و گزینه‌های بیشتری در مورد میزان کاغذی که می‌توانید چاپ کنید، در اختیار شما قرار می‌دهد. البته اندازه بزرگ‌تر به معنی ذخیره جوهر بیشتر هم هست.

به جز اندازه کلی پرینتر، سینی‌های کاغذ بزرگ که چند منظوره هستند می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. این کار کمک می‌کند مجبور نباشید زود به زود سینی کاغذ را بارگذاری کنید و از طرفی با داشتن امکان قرار دادن کاغذها در اشکال و اندازه‌های مختلف، قدرت عمل بسیار بیشتری هم خواهید داشت.

حداکثر چرخه کار چاپگر

حداکثر چرخه کار چاپگر یک عامل کلیدی هنگام در نظر گرفتن ظرفیت حجم چاپ پرینتر های تیراژ بالا است. چرخه کار حداکثر تعداد صفحاتی است که چاپگر می‌تواند در یک بازه زمانی معین کار کند و معمولا به شکل تعداد صفحات در ماه بیان می‌شود. به طور کلی هرچه چرخه کار بیشتر باشد، چاپگر می‌تواند صفحات بیشتری را در یک ماه پرینت کند، این به این معنی است که ظرفیت چاپ بالاتری را در اختیار خواهید داشت. توجه به چرخه کار هنگام انتخاب پرینتر های تیراژ بالا مهم است، زیرا پرینتری با چرخه کاری بسیار کم می‌تواند منجر به خرابی‌های مکرر شود، در حالی که پرینتری با چرخه کاری بسیار بالا هزینه بیشتری دارد و ممکن است برای شما ضرورتی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: مشکلات رایج در کارتریج‌های پرینتر لیزری و راه‌حل‌های آنها

متریال پرینتر

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر ظرفیت حجم چاپ پرینتر تاثیر بگذارد، نوع ماده چاپ مورد استفاده است. انواع مختلف مواد چاپی می‌توانند بازده متفاوتی از نظر تعداد صفحه داشته باشند یا تعداد صفحات چاپ شده یک کارتریج چاپگر ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، چاپ روی یک ماده براق ممکن است بازده صفحه کمتری نسبت به چاپگر مورد استفاده برای چاپ روی کاغذ معمولی داشته باشد. هنگام انتخاب پرینتر های تیراژ بالا، مهم است که نوع ماده چاپی مورد استفاده را در نظر بگیرید، زیرا این هم می‌تواند بر ظرفیت حجم چاپ چاپگر تأثیر بگذارد. علاوه بر نوع کاغذ، میزان ضخامت آن را هم باید در نظر بگیرید. برخی کاغذهای ضخیم جوهر بیشتری جذب می‌کنند که ممکن است سبب شود تعداد کمتری کاغذ را بتوانید چاپ کنید.

سرعت پرینتر

پرینتر های تیراژ بالا باید سرعت چاپ عالی داشته باشند تا از کارایی بهینه هنگام انجام کارهای چاپی در مقیاس بزرگ اطمینان حاصل کنید. به دنبال مدل‌هایی با سرعت چاپ صفحات در دقیقه (PPM) بالا باشید، زیرا این به طور مستقیم با توانایی چاپگر برای تولید تعداد قابل توجهی از صفحات در یک بازه زمانی کوتاه مرتبط است. الزامات خاص دفتر یا کسب و کار خود را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که سرعت چاپگر با نیازهای شما مطابقت کامل دارد.

بودجه و هزینه

یکی دیگر از فاکتورهایی که در مورد پرینتر های تیراژ بالا مطرح می‌شود،میزان هزینه تمام شده هر صفحه است که آن را به اختصار CPP می‌گویند. این عدد یک عامل مهم برای کارهای تجاری و بزرگ است زیرا هر تفاوت کوچکی هم می‌تواند به میزان بسیار زیادی روی هزینه نهایی و سود شما تاثیر بگذارد. این پارامتر با توجه به تونر و کارتریج مصرفی تعیین می‌شود و قاعدتا هر چه کمتر باشد به نفع شماست، البته به شرطی که کیفیت را فدای آن نکنید.

گزینه‌های اتصال

در نهایت، ویژگی‌های اتصال چاپگر نیز می‌تواند بر ظرفیت حجم چاپ چاپگر تاثیر بگذارد. پرینتر های تیراژ بالا و ویژگی‌های اتصال پیشرفته‌تر می‌توانند صفحات بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری پردازش کنند که می‌تواند ظرفیت حجم چاپ را افزایش دهد. علاوه بر این، چاپگرهایی با ویژگی‌های ارتباطی پیشرفته‌تر می‌توانند به دستگاه‌های دیگر مانند رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند نیز متصل شوند که امکان چاپ کارآمدتر را فراهم می‌کند. به همین دلیل خوب است به دنبال مدل‌های پیشرفته‌تری بگردید که دارای گزینه‌های مختلف مانند وای فای، بلوتوث و اترنت باشند. پرینترهای متصل به اینترنت می‌توانند از فضای ذخیره سازی ابری هم استفاده کنند که بسیار کاربردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب درایور پرینتر برندهای مختلف + فایل دانلود

انواع پرینتر برای حجم بالا و کتاب

از هر دستگاه و پرینتری نمی‌توان برای حجم‌های بالای پرینت استفاده کرد چرا که این دستگاه‌ها باید ظرفیت توان خاصی داشته باشند. به طور کلی دو نوع تکنولوژي افست و دیجیتال برای چاپ کتاب و پرینتر های تیراژ بالا وجود دارد. هر یک از روش‌های مزایا و معایب و ویژگی‌های خودشان را دارند که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح می‌دهیم.

چاپ افست

به چاپ افست لیتوگرافی هم گفته می‌شود. این نوع چاپ از سنتی‌ترین مدل‌ها است که هنوز هم کاربرد بسیار زیادی دارد و یک روش تجاری و مناسب برای تیراژ‌ بالا محسوب می‌شود. در این روش طرح و نوشته‌های مد نظر ابتدا روی یک صفحه فلزی قرار می‌گیرد و سپس به یک بستر پلاستیکی و بعد هم کاغذ منتقل می‌شود. طبیعتا این روش مخصوص تیراژ بالاست و برای پرینت محدود صرفه اقتصادی ندارد. از مزایا و معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • تنوع بالا در انواع اندازه‌ها و شکل صفحات
  • هزینه پایین در تیراژ بالا
  • کیفیت چاپ خوب مخصوصا برای تصاویر

معایب

  • تنظیمات اولیه زمان‌بر با توجه به نیاز به پلیت فلزی
  • عدم امکان اعمال تغییرات و شخصی سازی سفارشات
  • عدم امکان پرینت در مقادیر پایین

بیشتر بخونید: بهترین پرینتر لیزری موجود در ایران کدام است؟ + همه مدل ها و برندها

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال همانطور که از نامش هم پیداست، نیازی به کارهای پیچیده ندارد و اطلاعات به صورت مستقیم از فایل‌های الکترونیکی به صفحات منتقل می‌شوند. در این پرینتر دست‌تان باز است و به راحتی می‌توانید تغییرات به وجود آورید. به علاوه می‌توانید در تعداد کم پرینت بگیرید و دردسر تنظیمات وقت‌گیر اولیه را ندارید. این روش هم مزایا و معایب خودش را دارد:

مزایا

  • چاپ سریع و بی‌دردسر نسبت به روش افست
  • امکان پرینت در تعداد پایین بدون افزایش زیاد هزینه
  • امکان تغییر اطلاعات در نسخه‌های مختلف و شخصی سازی کامل

معایب

  • عدم امکان چاپ روی متریال متنوع بر خلاف روش افست
  • محدود بودن به رنگ‌های استاندارد و عدم توانایی رنگ سازی
  • افزایش هزینه در تیراژ خیلی بالا و محصولات با اندازه‌ی بزرگ‌تر

در جدول زیر به صورت خلاصه می‌توانید تفاوت‌های عمده چاپ افست و دیجیتال را در پرینتر های تیراژ بالا مشاهده کنید.

ویژگیچاپ دیجیتالچاپ افست
کمیّتمناسب برای اندازه‌های زیاد اما در زمان کار محدودایده‌آل برای حجم بالای پرینت
کیفیتمحدود به چهار رنگ اصلی برای پرینتکیفیت بالا مخصوصا در مورد تصویر
زمان مورد نیازسرعت تنظیم و خشک شدن بالازمان تنظیم بیشتر، زمان مورد نیاز برای خشک شدن بیشتر
هزینهارزان برای مقادیر چاپ کمبا افزایش حجم پرینت کاهش می‌یابد.

بهترین برندهای پرینترهای تیراژ بالا

انتخاب یک برند مناسب یکی از مهم‌ترین چیزها هنگام انتخاب بهترین پرینتر های تیراژ بالا است. برندهایی که قدمت بالایی در زمینه تولید پرینتر دارند خیال شما را راحت می‌کنند که از کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برند و تا مدت‌های طولانی می‌توانید از کار با آن‌ها بهره ببرید. برندهای زیر بهترین برندهای پرینتر های تیراژ بالا هستند که کیفیت خود را ثابت کرده‌اند.

پرینتر اچ پی HP

اچ پی که مخففHewlett-Packard است، یکی از تولیدکنندگان پیشرو چاپگرهای خانگی و تجاری است و چندین دهه است که با پرینترهای باکیفیت آن آشناییم. کمپانی اچ پی فقط نزدیک به ۱۰۰ گزینه برای چاپگرهای تجاری ارائه می‌دهد که همه آن‌ها قادر به ارائه حجم بالا با کیفیت فوق العاده و سرعت‌های مختلف هستند. محبوبیت HP البته فراتر از چاپ است؛ این کمپانی یکی از اقتصادی‌ترین شرکت‌های چاپگر است. شما می توانید از بین چاپگرهای جوهرافشان یا لیزری انتخاب کنید تا بهترین گزینه را برای شرکت خود داشته باشید.

پرینتر زیراکس Xerox

زیراکس یکی از قدیمی‌ترین برندها در زمینه چاپ است که همه ما نامش را شنیده‌ایم و برای مدت‌ها برندی بی‌رقیب در زمینه چاپ تجاری محسوب می‌شود. اکثر پرینترهای زیراکس چند منظوری هستند و می‌توان از آن‌ها برای چاپ، فکس، کپی و اسکن استفاده کرد. بسیاری از پرینترهای این برند همچنین می‌توانند قابلیت‌های صحافی و برش را هم ارائه دهند که برای پرینت کتاب بسیار کاربردی و مهم است. چاپگرهای زیراکس هنوز هم از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب پرینتر های تیراژ بالا است و حجم عظیمی از کار را با قیمت متناسب به انجام می‌رساند، ضمن این که کیفیت و دوام بسیار خوبی هم دارد.

پرینتر برادر Brother

چاپگرهای تجاری برادر، چاپ کم هزینه را با بهره وری و قابلیت اطمینان بالا ارائه می‌دهند. یک ویژگی منحصر به فرد پرینتر برند برادر که آن را از بقیه برندها متمایز می‌کند، امنیت بالای آن است که برای کارها و دیتاهای حساس کاربردی خواهد بود. چاپ لیزری تک رنگ و رنگی در کنار چاپ جوهر رنگی از کارهای محسوس این کمپانی هستند که کیفیت بالایی دارند. درباره پرینتر های تیراژ بالا، این کمپانی بهترین گزینه‌های کارتریج و تونر با ظرفیت بالا را در اختیار شما می‌گذارد و مثلا بسیاری از مدل‌هایش می‌توانند بیش از ۵۰۰ کاغذ را در سینی پرینتر خود جای دهند. همچنین می‌توانید مدل‌های چند منظوره را با قیمت‌های متناسب و کارایی بالا از این کمپانی تهیه کنید.

کانن (Canon)

کانن یک شرکت ژاپنی است که در زمینه تولید محصولاتی همچون دوربین، لنز، پروژکتور و چاپگر فعالیت می‌کند. با توجه به تخصصی که این برند در زمینه عکاسی دارد، جای تعجب نیست که پرینترهای آن‌ها عموما در چاپ عکس بهتر عمل کنند و PIXMA محبوب‌ترین خط تولید آن‌ها باشد کانن طیف وسیعی از چاپگرها را تولید می‌کند، ازجمله مدل‌های جوهرافشان برای مصارف عمومی خانگی، پرینترهای عکس حرفه‌ای برای کتاب‌های عکس محور، چاپگرهای لیزری برای دفاتر کوچک و حتی چاپگرهای قابل حمل مانند Canon IVY Mini Photo Printer.

از آنجایی که Canon انواع مختلفی از پرینترها را تولید می‌کند، سخت است که بگوییم کدام بهترین است، زیرا کاملاً به استفاده شما بستگی دارد. در میان مدل‌های جوهرافشان، Canon PIXMA TR8620a به‌عنوان گزینه‌ای عالی متمایز است. این مدل یک پرینتر خوب همه جانبه است که عکس‌های واضح و با ظاهری نسبتا طبیعی و اسناد واضح و دقیق تولید می‌کند. برای دفاتری که به ویژگی‌های بیشتر، بازده صفحه بالاتر و سرعت چاپ بیشتر نیاز دارند، بهتر است از مدل لیزری استفاده کنید. ما Canon Color imageCLASS MF753Cdw/MF751Cdw را توصیه می‌کنیم. این محصول اسناد فوق‌العاده واضحی تولید می‌کند، سرعت چاپ بسیار بالایی داشته و نیازی به نگهداری زیادی ندارد. علاوه بر این، دارای گزینه‌های اتصال گسترده و یک اسکنر مجهز به ADF با اسکن دورو خودکار است.

اپسون (Epson)

اپسون، دیگر شرکت الکترونیک ژاپنی، بخشی از گروه سیکو است. این شرکت در سال 1964 زمانی که توکیو میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بود شروع به ساخت پرینتر کرد و سیکو، زمان‌سنج رسمی بازی‌ها، نیاز به ساخت یک پرینتر الکترونیکی داشت. در سال 1975، سیکو با نام اپسون، مخفف «پسر چاپگرهای الکترونیک» وارد بازار شد. از آن زمان، آن‌ها پیشرو در دنیای چاپ بوده‌اند. مجموعه چاپگرهای آن‌ها طیف گسترده‌ای از مدل‌ها را برای استفاده خانگی یا تجاری ارائه می‌دهد و حتی چاپگرهای عکس اختصاصی نیز دارند. سری سوپر تانک آن‌ها محبوب‌ترین است، به‌طوری‌که مدل‌های این مجموعه دارای مخازن جوهر قابل شارژ با بازده صفحه بالاتر نسبت به چاپگرهای جوهرافشان سنتی هستند که از کارتریج جوهر استفاده می‌کنند.

بهترین چاپگر اپسون برای بیشتر مردم Epson EcoTank ET-3850 است. این مدل سوپرتانک هزاران صفحه را از یک مجموعه جوهر تولید می‌کند که آن را به انتخابی عالی برای چاپ در تیراژ بالا تبدیل می‌کند. اسناد واضحی تولید می‌کند و سرعت مناسبی دارد و 15 صفحه سیاه یا هفت صفحه رنگی را در دقیقه بیرون می‌آورد. اگر به اسکن دورو نیاز دارید و می‌توانید هزینه بیشتری بپردازید، Epson EcoTank Pro ET-را انتخاب کنید. بازده صفحه آن به خوبی ET-3850 نیست، اما اسناد و عکس‌های رنگی با کیفیت بالاتری تولید می‌کند و با سرعت 25 صفحه در دقیقه، سریع‌تر چاپ می‌کند.

جمع بندی

پرینترهای تیراژ بالا کاربردهای زیادی در صنعت چاپ و صنایع دیگر دارند. چه برای پرینت کتاب و مجلات به دنبال پرینتر باشید و چه برای محل کار، این نوع پرینترها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و باید در انتخاب‌ آن‌ها کمی دقت به خرج دهید. با رعایت فاکتورهای بالا می‌توانید یک گزینه کاربردی و بادوام را برای خود انتخاب کنید. جهت دریافت مشاوره برای خرید پرینترلیزری و می توانید با شماره 02174861 تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان همیار پرینتر استفاده نمایید.

سوالات متداول

کدام تکنولوژي برای چاپ تیراژ بالا مناسب است؟

چاپ افست به عنوان یک روش مقرون به صرفه و امکان تولید حجم بالای پرینت بهترین روش محسوب می‌شود. در کنار آن چاپ دیجیتال هم در زمان‌های کوتاه‌تر بسیار خوب و باکیفیت عمل می‌کند.

معمولا از چه پرینتری برای چاپ در تعداد بالا استفاده می‌شود؟

پرینتر لیزری از بهترین موارد برای چاپ دیجیتال است که در بسیاری از موارد برای حجم بالای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *