مقالات

تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل و بارکد

تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل و بارکد
5/5 - (1 امتیاز)

پرینتر بارکد و لیبل یکی از بخش‌های مهم در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به خصوص موارد صنعتی و تولیدی است. جالب است بدانید طبق آمار وبسایت futuremarketinsights، ارزش بازار پرینتر بارکد حدود ۴۲۰۰ میلیون دلار است که پیشبینی می‌شود، در ده سال آینده به ۸۵۰۰ میلیون دلار هم برسد. تنوع بسیار بالایی در این بازار وجود دارد و برای جا نماندن از رقابت، روز به روز تکنولوژی‌های بیشتری وارد بازار می‌شوند. در این مقاله از همیار پرینتر بیشتر با تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل آشنا می‌شویم.

سبک کردن لیبل‌ها

یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز در صنعت بسته ‌بندی، تلاش دائم برای کاهش وزن بسته بندی محصولات مختلف است. این کار می‌تواند از طریق استفاده از پکیج‌های نازک‌تر و سفت یا تغییر متریال و بسیاری موارد دیگر رخ دهد. در این میان خود لیبل‌ و بارکدها هم در کاهش وزن نقش دارند (حتی اگر اندک باشد) و به همین دلیل تولید کنندگان محصول یا از لیبل‌های کوچک‌ یا لیبل‌های ساخته شده از مواد نازک‌تر استفاده می‌کنند. از طرفی پیشرفت‌های علم مواد به کاهش حجم و ضخامت مواد برچسب کمک کرده است و در عین حال استحکام را برای فرایندهای جابجایی و چاپ حفظ می‌کند. یکی از تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل این است که چاپگرها می‌توانند از رول‌هایی با طول‌های بیشتر استفاده کنند تا زمان تلف شده کمتری برای اتصال رول جدید وجود داشته باشد و کاربران لیبل یا بارکدهای بیشتری را روی رول‌های بلندتر که سبک‌تر و مدیریت آن آسان‌تر است، دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 8 راهکار برای صرفه جویی در هزینه چاپ

قابلیت بازیافت

قابلیت بازیافت مواد بسته بندی در سطح جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تقریبا در همه صنایع تلاش‌های زیادی برای این کار انجام می‌شود. درست است که لیبل و بارکد بخش‌های کوچکی از کل مواد مورد نیاز برای بسته بندی هستند، اما انتخاب مواد درست می‌تواند نقش مهمی در قابلیت بازیافت آن‌ها داشته باشد، به همین دلیل یکی از تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل قابلیت استفاده از کاغذ و برچسب‌های بازیافتی یا بازیافت پذیر است. یک نکته دیگر این که خود این لیبل‌ها می‌توانند بر خلوص پلاستیک بازیابی شده (از پکیج محصولات) تأثیر بگذارند یا بسته بندی پلاستیکی کلا را غیرقابل بازیافت کنند، به طوری که در خیلی موارد ابتدا باید لیبل کنده شود تا بتوان بسته را بازیافت کرد. همین هم نشان دهنده اهمیت بالای قابلیت بازیافت حتی در بارکدها و لیبل‌های مختلف است.

به گفته‌ی مدیر محصول کمپانی اپسون آمریکا، یکی از اهداف کمپانی توانایی ایجاد لیبل‌ها یا بارکدهای کوچک‌تر و در مقادیر پایین‌تر است که به کسب و کارهای کوچک هم کمک می‌کند به راحتی بتوانند بارکدهای مورد نیاز خود را سفارش دهند و نیازی به ثبت سفارشات بزرگ نداشته باشند.

اتوماسیون بیشتر در چاپ لیبل

نیازی به گفتن نیست که سرعت بالاتر ویژگی‌ای است که همه در کارهای صنعتی به دنبال آن می‌گردند. این سرعت می‌تواند در سرعت چاپ لیبل، توانایی سفارشی سازی ساده و سریع‌تر یا انعطاف پذیری بالاتر مانند تعویض رول راحت‌تر خود را نشان دهد. بنابراین تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل هم به همین اتفاق کمک می‌کنند و مدل‌های جدیدتر سطح بالاتری از اتوماسیون را فراهم می‌آورند. اکنون پرینترها روی سیستم‌های اطلاعات مدیریت پیچیده (MIS) سرمایه‌گذاری می‌کنند که با نرم‌افزار و فناوری تخصصی خود یک اتوماسیون کامل و به شدت حرفه‌ای را برای کل پروسه چاپ لیبل به ارمغان می‌آورند.

هدف نهایی از این تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل، ایجاد قابلیت گردش کار کاملا خودکار و ساده در زمان‌های طولانی است که سفارشات را هم به صورت خودکار دریافت می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند از فناوری‌های اینترنتی و فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنند و خیلی راحت با شرکت‌های حمل و نقل ارتباط داشته باشند. در نتیجه تنظیم فاکتور و کنترل‌های فرایندهای تولید به راحتی از اه دور کنترل می‌شوند و قاعدتا سرعت کار را بسیار بالاتر می‌برند. این ویژگی‌ها چاپگرهای سنتی را کم کم برای صنایع بزرگ از رده خارج می‌کند و نیاز به یک سیستم جدید و پیچیده‌تر را ضروری می‌کند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی خرید و راهنمای خرید پرینتر اداری

فناوری چاپ دیجیتال

چاپ دیچیتال از مهم‌ترین تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل است که البته چند سالی هست که ترند شده و روز به روز هم افزایش بیشتری پیدا می‌کند. چاپ دیجیتال دارای مزیت‌های زیادی است که البته تمامی آن‌ها مستلزم ابتکارات در توسعه دستگاه‌های چاپ جدید، نرم افزار و سازگاری آن با سیستم‌های مدیریت خودکار و جوهرهای بهتر و با کیفیت تر است. اما به هر حال ویژگی‌های مهمی که چاپ دیجیتال را محبوب کرده است این‌ها هستند:

  • چاپ سریع‌تر: چاپ لیبل دیجیتال نیازی به ایجاد صفحات پرس ندارد که زمان مورد نیاز برای تنظیمات را کوتاه‌تر کرده و به چاپ سریع‌تر منجر می‌شود.
  • تنوع بالاتر: پرینتر دیجیتال در هر بار چاپ تصویر را دوباره خلق می‌کند، به همین دلیل هم با استفاده از اطلاعات پایگاه داده، متن و گرافیک را می‌توان در هر قطعه چاپ شده تغییر داد.
  • چاپ لیبل کوچک‌تر: در چاپ سنتی باید برای صفحات پرس هزینه خاصی پرداخت می‌شد که برای لیبل‌های کوچک به صرفه نبود. اما در چاپ دیجیتال لیبل‌ها و بارکدهای کوچک هم به راحتی قابل تولید هستند.
  • کیفیت چاپ عالی: در روزهای اولیه چاپ دیجیتال شاید نمی‌توانستید انتظار کیفیت بسیار خوب را داشته باشید، اما کنون با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل، تشخیص کیفیت پرینتر دیجیتال با افست و … ناممکن شده است و برخی مواقع حتی بهتر هم هست.
  • استفاده از مواد متنوع: چاپ لیبل دیجیتال می‌تواند طیف بسیار وسیعی از مواد یا همان زیرلایه‌های مختلف از مواد مصنوعی گرفته تا فلزات و زیرلایه‌های تیره را در بر بگیرد.

استفاده از مواد جدید باکیفیت

کیفیت پریمیوم و بسیار بالا فرایندی است که طی آن می‌توان کیفیت ظاهری محصول را با استفاده از لیبل یا بسته بندی‌های گرانقیمت و بدون هیچ تغییر اساسی در خود محصول افزایش داد. تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل گزینه‌های جدیدی را برای این کار در اختیار ما قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی با کیفیت بالاتر در چاپگرهای دیجیتال اشاره کرد. به جز آن ایجاد پوشش‌های مختلف روی لیبل‌ها یا استفاده از جلوه‌های خاص هم به ایجاد ظاهری خاص‌تر کمک می‌کنند. البته زیرلایه لیبل هم نقش مهمی دارد که به ارائه تصاویر با کیفیت بالا کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 5 روش جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهرافشان

جلوگیری از جعل

زمانی گفته می‌شد که باید برای اطمینان از اصل بودن یک محصول بارکد آن را چک کنید. اما حالا حتی امکان تولید بارکدهای جعلی هم وجود دارد، به همین دلیل از ضروری‌ترین تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل، توانایی تولید بارکدهای ضد جعل است. ویژگی‌های امنیتی ارائه شده مانند طرح‌های یکپارچه پیچیده‌تر یا برچسب‌هایی که جدا نمی‌شوند به همراه QR کدهایی که اطلاعات کامل را ارائه می‌دهند، از جمله تکنولوژي‌های ارائه شده برای مبارزه با این مسئله هستند.

استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی طوفانی به پا کرده است و در همه صنایع تحول ایجاد کرده، پس تعجبی ندارد که در تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل می‌توانیم تاثیر آن را ببینیم. هوش مصنوعی در حال حاضر در برخی از برنامه‌های کاربردی چاپ بارکد استفاده می‌شود. این تکنولوژي می‌تواند به بهبود دقت چاپ بارکد کمک کند و کسب و کارها را قدر می‌کند بارکد کاربردی‌تری تولید کند. به علاوه در تجزیه و تحلیل این بارکدها و ارائه استراتژی‌های تولید و چاپ هم نقش دارد.

بیشتر بخوانید: چاپگرهای هوش مصنوعی و آینده چاپ

انتخاب بهترین پرینتر چاپگر بارکد و لیبل

تنوع بالایی در بازار پرینتر لیبل و بارکد وجود دارد و با توجه به تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل، انتخاب از میان آن‌ها ممکن است چندان راحت نباشد. اگر می‌خواهید یک پرینتر خوب برای کسب و کار خود تهیه کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید.

۱. انتخاب بهترین نوع پرینتر

در درجه اول باید نوع پرینتر را انتخاب کنید. این پرینترها در انواع مختلف مانند پرینتر حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی و جوهرافشان تولید می‌شوند. هر یک از مدل‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که برای راحتی کار در قالب یک جدول خلاصه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

نوع پرینترتکنولوژی چاپمزایامعایب
پرینتر جوهر افشانپاشش قطرات جوهر میکروسکوپی روی کاغذقیمت پایین، اندازه کوچک، کیفیت بالا برای چاپ تصویرسرعت کار پایین، احتمال خراب شدن لیبل قبل از خشک شدن کامل جوهر
پرینتر انتقال حرارتیگرم شدن جوهر به وسیله حرارت از یک ریبون نازککیفیت و دوام خوب، استفاده برای مدیاهای مختلفتنوع رنگی پایین، مواد مصرفی با قیمت بالا
پرینتر حرارتی مستقیماستفاده از کاغذ حساس به حرارت و هد حرارتیعدم نیاز به ریبون و سادگی کارپاک شدن در اثر حرارت و دوام کم

۲. انتخاب مواد مناسب

فاکتور مهم دیگری که باید در انتخاب چاپگر بارکد در نظر گرفت، نوع ماده برچسبی است که می‌تواند روی آن چاپ کند. با توجه به تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل، اکثر چاپگرهای لیبل و بارکد می‌توانند بر روی انواع مواد لیبل از جمله کاغذ، مواد مصنوعی و فلزی چاپ کنند. با این حال، برخی از چاپگرها هم برای چاپ بر روی انواع خاصی از مواد برچسب طراحی شده‌اند و باید قبل از خرید به این نکته توجه کنید. انواع مختلفی از مواد برای کاربردهای مختلف وجود دارد:

  • برچسب‌های کاغذی برای کاربردهای عمومی و فناوری‌های حرارتی مستقیم انتخاب عالی هستند. می‌توانید از این نوع برچسب‌ها در حمل و نقل، برچسب‌گذاری موجودی کالا و کالاهای در حال انجام که هنوز باید در محصول نهایی تولید شوند، استفاده کنید. این نوع برچسب دوام نسبتا کمی دارد.
  • برچسب‌های مواد مصنوعی: این مواد در پرینترهای انتقال حرارتی استفاده می‌شوند. از پلی پروپیلن گرفته تا پلی استر، پلی اتیلن و پلی‌آمید انتخاب‌های مختلفی وجود دارد که باز هم هر یک ویژگی‌های خودشان را دارند. این مواد دوام بهتری دارند و در برابر آب و مواد شیمیایی، به راحتی آسیب نمی‌بینند.

ویژگی‌های پرینتر

طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های فنی در پرینترها وجود دارد که باید مطمئن شوید آن‌ها را با توجه به کسب و کار مد نظر خود انتخاب کنید. ویژگی‌های مختلفی وجود دارد اما چهارتا از آن‌ها بسیار مهم و ضروری هستند که برای هر کاربردی حتما باید مد نظر قرار دهید:

  • عرض پرینتر: این ویژگی ماکسیمم عرض لیبل چاپ شده را مشخص می‌کند پس باید با توجه به اندازه لیبل و بارکدهای مد نظر خود اندازه پرینتر را هم انتخاب کنید.
  • سرعت پرینت: سرعت پرینتر بسیار مهم است و هرچه کسب و کار بزرگ‌تر باشد اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. پرینترهای صنعتی می‌توانند بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ لیبل را هم چاپ کنند اما برای پرینترهای خانگی چنین سرعتی ضروریت ندارد.
  • رزولوشن و وضوح تصویر: رزولوشن در واقع کیفیت تصاویر و طرح‌های ایجاد شده را تعیین می‌کند. به طور مثال میزان رزولوشن برای پرینتر بارکد معمولا ۲۰۰، ۳۰۰ یا dpi ۶۰۰ است. هرچه این عدد بیشتر باشد تصاویر هم شارپ‌تر و واضح‌تر خواهند بود.
  • نوع اتصال: گزینه‌های مختلفی برای اتصال وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتصال USB، اترنت، بلوتوث یا وای فای اشاره کرد. این کدام نوع بهتر است را شما باید تشخصی دهید، مثلا اگر قرار است چندین دستگاه با هم وصل شوند وای فای بهتر است.

جمع بندی

در این مقاله با انواع تکنولوژی‌های جدید در چاپگرهای لیبل آشنا شدیم و بعد از آن هم چند نکته مختصر و مفید را برای انتخاب پرینتر لیبل و بارکد بررسی کردیم. انتخاب پرینتر لیبل مناسب می‌تواند تحولی در کسب و کار شما باشد و با کیفیت و سرعت بالای خود به شما کمک کند. جهت دریافت مشاوره برای خرید انواع پرینتر لیزری با شماره 0217486 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با پرینتر بارکد چیزهای دیگری هم پرینت کرد؟

بله، به جز بارکد می‌توانید اطلاعات دیگری مانند اطلاعات محصول و حمل و نقل را هم پرینت کنید.

آیا پرینتر بارکد و لیبل با هم فرق دارند؟

هرچند گاهی ممکن است از یک پرینتر برای هر دو کار استفاده شود، اما اصولا مدل‌های تخصصی هم برای لیبل یا بارکد تولید می‌شود که در مقیاس صنعتی اهمیت پیدا می‌کند.

آیا پرینتر لیبل نیاز به جوهر دارد؟

بسته به مدل، برخی مدل‌ها با جوهر و برخی با رول‌ها یا همان ریبون‌های مخصوص و هد حرارتی کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *