مقالات

تفاوت بین پرینتر جوهرافشان و لیزری چیست؟ (راهنمای جامع پرینتر)

تفاوت بین پرینتر جوهرافشان و لیزری چیست؟
Rate this post

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که امروزه با توجه به دیجیتالی شدن اسناد و تصاویر و غیره همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرینتر نام دارد. کاربران از پرینتر برای چاپ تصاویر، متون، اسناد و غیره استفاده می‌کنند. برندهای مختلف مدل‌های متنوعی از پرینترهای را با کاربری‌های متفاوت طراحی و به بازار عرضه می‌کنند که می‌توان آن‌ها را از نظر جنبه‌های مختلف دسته‌بندی و با یکدیگر مقایسه کرد؛ یکی از مهم‌ترین پارامترها برای دسته‌بندی انواع پرینتر، فناوری مورد استفاده در آن برای چاپ است که بر این اساس در دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری در موارد متعدد باعث شده که هر یک از این مدل‌ها کاربری متفاوتی داشته و برای قشر متفاوتی از کاربران مناسب باشند.

پرینتر جوهرافشان چیست و چگونه کار می‌کند؟

لازمه ورود به بحث بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری آشنایی با هر یک از این نوع پرینترها و عملکرد آن‌ها است. اولین پرینترهای جوهر افشان در اواسط دهه 1980 میلادی به بازار دستگاه‌های اداری وارد شدند. از آن زمان تا به امروز این پرینترها همزمان با رشد و پیشرفت فناوری دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. در پرینترهای جوهر افشان دو قطعه یا بخش وجود دارد که در فرایند چاپ اوراق و اسناد مختلف نقش مهمی دارند.

اولین بخش یا قطعه یکی از ملزومات پرینتر یعنی کارتریج است. کارتریج یک قطعه مهم در پرینترها به حساب می‌آید که بدون آن عملیات چاپ غیر ممکن خواهد بود. در پرینترهای جوهر افشان کارتریج محل نگهداری از جوهر به عنوان ماده اصلی برای چاپ روی کاغذ است. قطعه مهم دیگری که در این نوع پرینترها وجود دارد و به عنوان مرکز دستگاه شناخته می‌شود، هد نام دارد. هد بخش مهمی است که دارای تعداد زیادی سوزن نازل است و وظیفه دارد که جوهر به عنوان ماده اصلی چاپ را بر روی سطح کاغذ بپاشد و عملیات چاپ را انجام دهد.

نحوه عملکرد پرینتر جوهر افشان به این صورت است که پس از قرار دادن کارتریج در داخل دستگاه، اطلاعات از کامپیوتر یا سایر سیستم‌های توسط پرینتر و پردازنده آن دریافت و خوانده می‌شود. درایور پرینتر اطلاعات دریافتی را ترجمه کرده و میزان آمادگی دستگاه برای عملیات چاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد اطلاعات دریافتی از کامپیوتر به هد دستگاه ارسال می‌کند و آن‌ها را در یک بافر ذخیره می‌کند.

در پرینترهای جوهر افشان پیش از شروع فرایند چاپ، ابتدا پاکسازی هد به صورت خودکار انجام می‌شود تا برای عملیات جدید آماده باشد. پس از پاکسازی هد، غلطک‌های درون پرینتر به حرکت درآمده و برگه کاغذ را از داخل سینی به درون پرینتر می‌کشند. پس از اینکه کاغذ در محل مشخص برای چاپ قرار گرفت، هد دستگاه شروع به حرکت بر روی صفحه کاغذ کرده و با پاشیدن قطعات میکروسکوپی جوهر بر روی کاغذ، متن یا عکس مورد نظر را چاپ می‌کند.

بیشتر بخوانید: 5 روش جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهرافشان

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری آشنایی با قسمت‌های مختلف این پرینترها و نحوه عملکرد آن‌ها برای چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است. فرایند چاپ در پرینترهای لیزری نیز به دو قسمت اصلی یعنی تونر و درام بستگی دارد. تونر در پرینتر لیزری نقش جوهر در پرینتر جوهر افشان را بر عهده دارد که به صورت پودر است.

برای چاپ متن یا تصویر بر روی کاغذ در پرینترهای لیزری، کارتریج باعث چرخیدن درام شده و آن را تمیز می‌کند و باعث گرم شدن درام می‌شود. همزمان با این کار، لیزر بر روی درام تابیده شده و باعث می‌شود که بخش‌هایی از این قطعه دارای بار الکتریکی شود. ذرات نونر نیز دارای بار الکتریکی هستند که در زمان چرخش درام به نقاط مخالف از نظر بار الکتریکی جذب می‌شوند و طرح چاپ را به روی کاغذ منتقل می‌کنند.

تونر در کارتریج‌های لیزری به صورت یک پودر فشرده است که معمولا از پلی‌استر ساخته می‌شود. پلاستیک موجود در پلی‌استر باعث می‌شود که تونر بتواند الکتریسیته را در خود نگه داشته و بار منفی جذب کند. درام نیز یکی از قطعات مهم در پرینترهای لیزری به حساب می‌آید که به شکل یک میله استوانه‌ای شکل و به رنگ آبی طراحی شده که وظیفه انتقال طرح مورد نظر برای چاپ به کاغذ را بر عهده دارد.

از پرینتر برای چه کاری استفاده می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری را حائز اهمیت می‌کند، نوع کاربری پرینتر است. معمولا به افرادی که به یک پرینتر خانگی نیاز داشته و قصد دارند که گاهی یک یا چند صفحه اسناد مختلف را چاپ کنند، توصیه می‌شود که یکی از مدل‌های پرینتر جوهر افشان را انتخاب کرده و خریداری نمایند. اما این توصیه حتما صحیح نخواهد بود زیرا ممکن است در این نوع پرینترها پس از مدتی استفاده نکردن از دستگاه با خشک شدن کارتریج یا جوهر مواجه شوید در صورتی که این مشکل در پرینترهای لیزری وجود ندارد. اما پرینترهای جوهر افشان برای پرینت و چاپ تصاویر و اسناد رنگی گزینه بهتری هستند.

به طور کلی پرینترهای لیزری به منظور استفاده در محیط‌های کاری که نیاز به حجم بالایی از چاپ اسناد و مدارک دارند طراحی شد اما در ادامه به دلیل مسائل اقتصادی در مد‌ل‌های کوچک خانگی نیز طراحی شدند. این نوع پرینترها برای حجم زیادی از چاپ اوراق و اسناد مختلف مناسب هستند و در چاپ تصاویر و اسناد رنگی نیز عملکرد خوبی دارند. به طور خلاصه این نوع کاربری و نیاز افراد است که تعیین می‌کند کدام نوع پرینتر برای خرید مناسب است.

بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری را از جنبه‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد. تفاوت‌های موجود در ساختار و عملکرد این نوع پرینترها باعث شده که این دو نوع اصلی پرینتر از نظر جنبه‌های مختلف مانند کیفیت چاپ، سرعت چاپ و غیره تفاوت‌های معناداری با یکدیگر داشته باشند.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر کیفیت چاپ

کیفیت چاپ یکی از جنه‌های مهم به حساب می‌آید که در تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری باید به آن پرداخته شود. کیفیت چاپ یکی از جنبه‌هایی است که تا حد زیادی به رزولوشن یا وضوح چاپ بستگی دارد. اگر پرینتری لازم دارید که کیفیت چاپ قابل اتکا و خوبی داشته باشد پرینترهای لیزری گزینه مناسبی هستند اما اگر کیفیت چاپ بسیار بالا نیاز دارید بدون شک باید یکی از مدل‌های جوهر افشان را انتخاب کنید.

رزولوشن در پرینتر با واحد DPI که مخفف Dot Per Inch است سنجیده می‌شود که معنای آن تعداد نقطه در هر اینچ است. بدون شک هر چه عدد DPI در یک پرینتر بالاتر باشد به این معنی است که رزولوشن بالاتری دارد و پرینتر می‌تواند اسناد مختلف را با کیفیت بالاتری چاپ کند. حداقل رزولوشن لازم برای چا با کیفیت اسناد و مدارک مختلف معادل 600 dpi است که در صورت نیاز به چاپ رنگی این عدد دو برابر شده و به 1200dpi می‌رسد. البته رزولوشن‌های بالاتر از 1200 نیز وجود دارد که به سختی با چشم انسان قابل تشخیص بوده و به نظر این دو عدد برای چاپ با کیفیت کافی هستند.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر سرعت چاپ

یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری سرعت چاپ است. یکی از مفاهیم مهم در دنیای پرینترها واحد ppm به حساب می‌آید که مخفف عبارت Print Per Minute یا تعداد چاپ صفحه در دقیقه است. بدون شک هر چه این عدد در یک پرینتر بالاتر باشد نشان دهنده این موضوع است که پرینتر می‌تواند با سرعت بالاتری اسناد مختلف را چاپ کند. از نظر سرعت پرینت در دقیقه عملکرد پرینترهای لیزری بهتر از نوع جوهر افشان است.

انواع مدل‌های پرینتر لیزری معمولا توانایی چاپ 15 تا 100 صفحه در دقیقه را دارند که این عدد در پرینترهای جوهر افشان به صورت میانگین در حدود 16 صفحه در دقیقه است. همین تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری در سرعت چاپ باعث می‌شود که پرینترهای لیزری توانایی چاپ اسناد بیشتری در طول ماه داشته باشند و گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده از محیط‌های کاری محسوب شوند.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر تعداد پرینت در ماه

یکی از جنبه‌های مهم در بحث تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری حداکثر توان پرینتر برای چاپ در ماه است که معمولا توسط برندهای سازنده دستگاه تعیین شده و به کاربر توصیه می‌شود که این میزان چاپ را در طول ماه انجام دهد. این عدد ممکن است برای یک مدل از پرینتر در حدود 1500 صفحه در ماه به منظور طول عمر بیشتر دستگاه توصیه شده باشد اما در عمل بتواند تا 3000 صفحه نیز چاپ کند. پرینترهای لیزری در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان از نظر توان چاپ تعداد صفحه در هر ماه شرایط بهتری دارند و می‌توانند در مدل‌های مختلف بیش از 2000 صفحه در ماه چاپ انجام دهند.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر کارتریج

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری مربوط به بخش کارتریج است. کارتریج در پرینترهای جوهر افشان از نوع جوهری و مایع است در حالی که در پرینتر لیزری از تونر استفاده می‌شود که به صورت پودر وجود دارد و از جوهر مایع خبری نیست. همین امر باعث شده که کارتریج‌های لیزری بازدهی بهتری نسبت به کارتریج‌های جوهر افشان داشته باشند. معمولا کارتریج‌های جوهر افشان در مدل‌های مختلف می‌توانند بین 135 تا 1000 صفحه پرینت در ماه انجام دهند در حالی که این عدد در مدل‌های لیزری بین 2000 تا 10000 صفحه در ماه بسته به مدل دستگاه متغیر خواهد بود.

تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر هزینه چاپ

دستگاه‌های پرینتر جوهر افشان در مقایسه با پرینترهای لیزری از قسمت مناسب‌تری برخوردار هستند اما این موضوع در دراز مدت تغییر کرده و برعکس می‌شود. در بحث بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر کارتریج به این موضوع اشاره شده که کارتریج‌های لیزری در مقایسه با جوهر افشان بازدهی بالاتری دارند؛ این موضوع یعنی که کاربران دارای پرینتر جوهر افشان در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری باید نسبت تعویض یا شارژ کارتریج در محل اقدام کنند.

کارتریج‌های جوهری در مقایسه با کارتریج‌های تونر قیمت کمتری دارند اما با توجه به اینکه در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نیاز به تعویص دارند، در طولانی مدت هزینه‌های زیادی را به کاربر تحمیل خواهند کرد. ممکن است در زمان خرید پرینتر لیزری با قیمت بالایی مواجه شوید اما با توجه به بازدهی بالاتر کارتریج آن در طولانی مدت این خرید به سود شما خواهد بود.

در صورتی که تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری در دو مدل با قیمت یکسان را مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چاپ هر صفحه سند،‌ تصویر و غیره توسط پرینترهای جوهر افشان، بیش از دو برابر چاپ همان سند با پرینتر لیزری هزینه خواهد داشت که اختلاف زیادی محسوب می‌شود.

قطعه درام را در نظر داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری این است که در پرینترهای جوهر افشان برای چاپ تنها به کارتریج نیاز است در حالی که در پرینترهای لیزری قطعه‌ای به نام درام برای این کار نیاز است تا بتواند پورد تونر را به سطح کاغذ انتقال دهد. در برخی از مدل‌های پرینتر لیزری درام و تونر به صورت همزمان در یک قطعه هستند اما در برخی مدل‌های به صورت جدا از یکدیگر وجود دارند. در پرینترهای لیزری درام نقش مهمی در چاپ دارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار گرفته و مانند تونر تعویض شود. البته تعداد دفعات تعوض درام مانند تونر نبوده و توصیه می‌شود پس از هر 3 یا 4 بار تعویض تونر، نسبت به تعویض درام اقدام شود.

بیشتر بخوانید: پرینتر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پرینترهای جوهر افشان چه مزایا و معایبی دارند؟

پس از بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری از نظر جنبه‌های مختلف، نوبت آن رسیده که با مزایا و معایب این پرینترها آشنا شویم.

مزایای پرینتر جوهر افشان

از مهم‌ترین مزایای این نوع پرینترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ابعاد کوچک و وزن سبک هستند و به همین دلیل برای کاربری‌های خانگی یا دفاتر اداری کوچک که فضای زیادی در اختیار ندارند گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.
  • عملکرد بسیار خوبی در چاپ عکس‌های با کیفیت و اسناد تصویری دارند که دلیل آن توانایی بالاتر آن‌ها در ترکیب و تولید رنگ‌های زنده به وسیله جوهر است.
  • از نظر قیمت خرید گزینه مقرون به صرفه‌ای به حساب می‌آیند
  • قبل از انجام فرایند چاپ به گرم کردن نیاز ندارند
  • توانایی چاپ اسناد و تصاویر بر روی انواع کاغذ مانند کاغذ عکس براق، کاغذ هنری بافت‌دار و حتی پارچه را دارند.
  • توانایی جا دادن کاغذ در ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌تر را دارند.

معایب پرینترهای جوهر افشان

در این بخش از بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری، برخی معایب موجود در پرینترهای جوهر افشان را ذکر می‌کنیم که در زمان انتخاب و خرید باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • هزینه جوهر و کارتریج این پرینترها گران بوده و کاربرانی که به صورت منظم از آن برای چاپ استفاده می‌کنند به دلیل نیاز به شارژ کارتریج در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، هزینه‌های زیادی را متحمل خواهند شد.
  • از نظر سرعت چاپ کندتر از نمونه‌های لیزری هستند.
  • معمولا سینی ورودی آن‌ها حجم کمی از کاغذ را در خود جای می‌دهد که باعث می‌شود برای کاربرانی که حجم زیادی از چاپ انجام می‌دهند اذیت کننده باشد.
  • حداکثر توان این پرینترها برای چاپ در طول ماه در مقایسه با مدل‌های لیزری کمتر است
  • خشک شدن آن‌ها پس از چاپ بر روی صفحه نسبت به پودر تونر به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • در صورت عدم استفاده به صورت منظم، جوهر کارتریج به مرور زمان خشک شده و قابل استفاده نخواهد بود.

پرینترهای لیزری چه مزایا و معایبی دارند؟

در ادامه بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری، به بررسی مزایا و معایب پرینترهای لیزری می‌پردازیم

مزایای پرینتر لیزری

از مهم‌ترین مزایای پرینترهای لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرینترهای لیزری در مدل‌های مختلف از سرعت چاپ به مراتب بالاتری نسبت به نوع جوهر افشان برخوردار هستند که گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرانی که به حجم زیادی از چاپ نیاز دارند، محسوب می‌شوند.
  • این پرینترها می‌توانند صفحات متنی را با وضوح بسیار بالایی چاپ کنند که به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای چاپ اسناد متنی محسوب می‌شوند.
  • توان پرینترهای لیزری برای چاپ صفحه در هر ماه نسبت به مدل‌های جوهر افشان به مراتب بالاتر بوده و گزینه‌ای ایده‌آل برای کارهای با حجم بالا محسوب می‌شوند.
  • شارژ و تعویض کارتریج و تونر پرینتر در دراز مدت نسبت به مدل‌های جوهر افشان به صرفه‌تر است چون در بازه‌های زمانی طولانی‌تری نیاز به شارژ و تعویض پیدا می‌کنند.
  • ذخیره تونر نسبت به جوهر بهتر انجام می‌شود و با توجه به اینکه در تولید پودر تونر از مواد پلاستیکی استفاده می‌شود، نگرانی بابت خشک شدن آن در صورت عدم استفاده برای طولانی مدت وجود ندارد.

معایب پرینتر لیزری

در این بخش از بررسی تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری، برخی معایب موجود در پرینترهای لیزری را مرور می‌کنیم که در زمان انتخاب و خرید باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • در چاپ تصاویر و عکس‌های پیچیده که به رنگ زیادی نیاز دارند دچار چالش شده و عملکرد خوبی ندارد.
  • با اینکه مدل‌های جدید این پرینترها در ابعاد کوچک طراحی می‌شوند اما معمولا اندازه بزرگ‌تر و وزن بیشتری نسبت به مدل‌های جوهر افشان دارند
  • این پرینترها توانایی چاپ بر روی هر نوع کاغذ را ندارند.
  • از نظر قیمت در زمان خرید معمولا گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند.

جمع‌بندی

مدل‌های متنوع پرینتر موجود در بازار معمولا بر اساس نع فناوری چاپ در دو دسته جوهر افشان و لیزری دسته‌بندی می‌شوند. این موضوع باعث شده که تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری در زمان اقدام به خرید پرینتر از اهمیت زیادی برخوردار باشد. با توجه به نوع طراحی و مکانیسم عملکرد هر یک از این پرینترها در چاپ اسناد و تصاویر، تفاوت‌های زیادی بین این دو نوع پرینتر وجود دارد که باعث شده هر کدام برای نوعی از کاربری‌ گزینه‌ای ایده‌آل محسوب شوند. به همین دلیل افراد در زمان انتخاب و خرید پرینتر باید به دقت این موارد را بررسی کرده و مورد توجه قرار دهند تا بتوانند بهترین مدل را خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *