مقالات

پرینتر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ (به همراه عکس)

پرینتر از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
Rate this post

پرینترها یکی از مهم‌ترین ماشین های اداری به حساب می‌آیند که برای چاپ متن، عکس، نقشه و غیره بر روی کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرینترها در مدل‌های مختلفی در دسترس هستند که هر کدام از یک سری قطعات و اجزای اصلی تشکیل شده‌اند. ممکن است در برخی از مدل‌ها قطعات پرینتر حذف شده یا تغییر شکل داده باشند اما یک سری از قطعات اصلی تقریبا در همه مدل‌های پرینتر یکسان هستند. آگاهی و شناخت نسبت به قطعات پرینتر به کاربران کمک می‌کند که در زمان بروز مشکل یا خرابی بتوانند راحت‌تر مشکل آن را تشخیص داده و نسبت به تعمیر پرینتر در محل اقدام کنند.

آشنایی با اصلی‌ترین قطعات پرینتر

همانطور که اشاره شده در مدل‌های مختلف پرینتر اجزا و قطعات مختلفی وجود دارد عملکرد این قطعات در کنار هم امکان چاپ بر روی کاغذ را فراهم می‌کند. ممکن است در برخی از مدل‌ها برخی از قطعات با تغییراتی همراه شده باشند اما به طور کلی در تقریبا تمامی مدل‌های پرینتر یک سری قطعات مشترک هستند و انجام کارهای اصلی را بر عهده دارند که در ادامه با این قطعات آشنا شده و عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

برد پاور (Power Board)

یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر به حساب می‌آید که در اولین مرحله کار، یعنی روشن شدن دستگاه نقش دارد. برد پاور در واقع منبع تغذیه پرینتر است که برق‌رسانی به قطعات الکترونیکی دستگاه را انجام می‌دهد. برد پاور یکی از قطعات مهم در پرینترها محسوب می‌شود که هم وظیفه ذخیره‌سازی برق و هم برق‌رسانی به سایر قطعات را به صورت همزمان بر عهده داد. در صورتی که این قطعه به هر دلیل دچار خرابی و ایراد شود، باعث اختلال در روشن شدن دستگاه خواهد شد.شما می توانید جهت تعمیر برد پاور به متخصصان مجموعه همیار پرینتر مراجعه کنید.

برد فرمتر (Formatter)

برای درک بهتر اهمیت این قطعه در پرینتر می‌توان آن را معادل مادربرد در کامپیوتر یا لپ‌تاپ دانست. به همین دلیل برد فرمتر یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر محسو می‌شود که مغز متفکر دستگاه‌ بوده و وظیفه هماهنگ کردن فرمان‌ها را بر عهده دارد. برد فرمتر وظیفه دارد که دستورات را از کامپیوتر دریافت کرده و دستورات لازم را برای هر بخش و قطعه دستگاه ارسال کند. در صورتی که این قطعه از پرینتر با نقص و خرابی مواجه شود، عملکرد کلی پرینتر مختل شده و نمی‌تواند عملیات چاپ را انجام دهد.

بردهای ولتاژ (High Voltage)

یکی دیگر از اصلی‌ترین قطعات پرینتر، برد ولتاژ نام دارد که در مدل پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه دارد که اتصالات بر روی کارتریج و درام را برقرار کند و با استفاده از انرژی الکتریکی که از برد پاور دریافت می‌کند، این اتصالات را حفظ کند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که بردهای ولتاژ انرژی الکتریکی دریافت شده از برد پاور را به یونیت درام و کارتریج انتقال می‌دهند. زمانی که چاپ بر روی کاغذ کمرنگ شده یا تصویر چاپی سیاه یا سفید می‌شود، یکی از دلایل مهم بروز نقص در عملکرد این قطعه است.

کاغذکش

همانطور که از نام این قطعه می‌توان حدس زد، در مدل‌های مختلف پرینتر وظیفه کشیدن و برداشتن یا پیکاپ کاغذ را بر عهده دارد. این قطعه دستورات لازم را از برد فرمتر دریافت کرده و آن را به موتور و چرخ‌دنده‌ها انتقال می‌دهد تا به این ترتیب کاغذ از مخزن برداشته شده و به درون دستگاه کشیده شود. برخی از مدل‌های پرینتر لیزری در کنار چرخ‌دنده‌ها دارای قطعاتی به نام سلونوئید یا کلاچ هستند که از طریق قطع و وصل شدن به هدایت کاغذ به داخل دستگاه کمک می‌کنند. در صوتی که سلونوئیدها دچار خرابی شوند، حرکت کاغذ به داخل دستگاه مختل می‌شود. نقص در عملکرد سلونوئید باعث می‌شود که چندین کاغذ به صورت همزمان به درون دستگاه وارد شود و عملکرد آن را دچار اختلال کند.

درام پرینتر

یکی از اصلی‌ترین قطعات پرینتر در مدل‌های لیزری درام نام دارد که در مرحله آخر چاپ وارد عمل شده و وظیفه خود را انجام می‌دهد. این قطعه در پرینتر فرمان چاپ را دریافت کرده و تصویر خروجی نهایی را تولید می‌کند. عملکرد این قطعه به این شکل است که می‌تواند نور یا لیزر تابیده شده بر روی صفحه ورودی را در خود ذخیره کند؛ پس از آن نور یا لیزر ذخیره شده به منظور انجام عمل چاپ به لایه خارجی درام تابیده می‌شود که نتیجه آن مثبت شدن بار الکتریکی آن است. بار الکتریکی مثبت درام باعث جذب تونر می‌شود و انتقال تونر به روی کاغذ، تصویر مورد نظر را بر روی کاغذ چاپ می‌کند. درام یکی از اصلی‌ترین قطعات پرینتر لیزری به حساب می‌آید که عملکرد آن در چاپ و تولید تصویر واضح و شفاف نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

فیوزینگ

این قطعه مهم در پرینترها از 3 بخش المنت گرم کننده، فیوز فیلم و پرس رولر تشکیل شده است. در واقع این قطعه در پرینترهای مختلف وظیفه دارد که تونر پاشیده شده بر روی کاغذ را گرم کرده، پخته و باعث حک شدن آن شود تا یک ورق کاغذ چاپ شده از دستگاه خارج شود. زمانی که از پرینتر استفاده می‌کنید، برگه خروجی از پرینتر گرم است که دلیل آن همین حرارتی است که توسط فیوزینگ برای حک شدن تونر ایجاد می‌شود. اگر برگه خروجی از دستگاه دارای خط‌های اضافی باشد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن خراب شدن فیوزینگ است.

فوم رولر پرینتر

یکی از اصلی‌ترین قطعات پرینتر که در داخل کارتریج قرار گرفته، فوم رولر نام دارد. این قطعه یکی از قطعات مصرفی پرینتر محسوب می‌شود؛ یعنی پس از مدتی استفاده طول عمر ان به پایان رسیده و باید با یک فوم رولر جدید جایگزین شود. معمولا این قطعه از پرینتر در حدود 25 تا 35 هزار برگه پرینت عمر دارد و پس از این مدت باید نسبت به تعویض آن اقدام شود. این امکان وجود دارد که فروم رولر را به صورت جداگانه تعویض کرد یا در صورت نیاز نسبت به تعویض کل کارتریج اقدام شود.

این قطعه یک رولر باریک بوده که در حدود 10 الی 15 سانتیمتر قطر دارد؛ فوم رولر یکی از قطعات مهم در شارژ کردن درام است. عملکرد صحیح پرینت برای چاپ متن، نوشته و غیره بر روی کاغذ تا حد زیادی به شارژ شدن درام بستگی دارد. به همین دلیل فوم رولر یکی از قطعات پرینتر به حساب می‌اید که نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت چاپ کاغذ خروجی از دستگاه دارد. این قطعه مهم بر روی درام واقع شده است و با چرخش بر روی سطح درام، می‌تواند جریان الکتریکی را به آن انتقال داده و باعث شارژ شدن آن شود. در صورتی که درام به صورت کامل تمیز نشده باشد امکان بروز اختلال در عملکرد فوم‌ رولز افزایش پیدا می‌کند.

مگنت رولر پرینتر

این قطعه نیز مانند فوم رولر یکی از قطعات کارتریج محسوب می‌شود که در فهرست مهم‌ترین قطعات پرینتر جای دارد. این قطعه در دستگاه‌های کپی نیز به کار گرفته می‌شود و دارای شکل استوانه‌ای مخروطی با قطر کمتر از طول است که به راحتی می‌توان آن را در داخل کارتریج مشاهده کرد. مگنت رولر از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به فوم رولر دارد که در مدل‌های مختلف می‌تواند در اندازه‌های متفاوتی وجود داشته باشد. این قطعه وظیفه دارد که با کمک جریانات الکتریکی درون خود، پودر تونر را به درام انتقال داده و برای چاپ متن، عکس یا طرح مورد نظر میزان مناسبی از تونر را به درام بچسباند.

هد پرینتر یا هد کارتریج

هد پرینتر یا کارتریج یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر است که در انواع مدل‌های جوهر افشان وجود دارد. این قطعه دارای منفافذی بر روی سطح خود است که امکان انتقال جوهر بر روی کاغذ را فراهم می‌کند. منافذی که روی هد پرینتر قرار دارند نقش بسیار مهمی در انتقال جوهر بر روی برگه ایفا می‌کنند. در صورتی که در زمان شارژ کردن کارتریج به هر دلیل این منافذ مسدود شوند، امکان انتقال جوهر بر روی برگه از بین رفته و نتیجه آن کیفیت پایین چاپ برگه خروجی خواهد بود.

بلید پرینتر

یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر به حساب می‌آید که وظیفه آن تمیز کردن اثرات تونر اضافی جامانده بر روی درام است. باقی ماندن تونر اضافی بر روی درام پرینتر باعث می‌شود که شرایط لازم برای شارژ این قطعه فراهم نباشد که نتیجه آن افت قابل توجه کیفیت چاپ بر روی کاغذ خواهد بود. بلد به عنوان یکی از قطعات اصلی پرینتر، معمولا از جنس فولاد یا پلاستیک ساخته می‌شود و به تمیز ماندن درام کمک می‌کند؛ عملکرد این قطعه کنترل تونر بر روی مگنت و نگه داشتن تونر بر روی درام را نیز تسهیل می‌کند. در قسمت سر بلید معمولا یک قطعه پلاستیکی قرار دارد که بیشتر آسیب‌های این قطعه مربوط به همین بخش است. در صورتی که به هر دلیل بلید با نقص و خرابی مواجه شود، در روند فوم رولر اختلال به وجود آمده و در نتیجه فرایند چاپ با مشکل مواجه می‌شود.

کارتریج

بدون شک یکی از اصلی‌ترین قطعات پرینتر است که در دسته قطعات مصرفی قرار می‌گیرد و در همه مدل‌های پرینتر مانند سوزنی، لیزری، جوهر افشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتریج که محفظه نگهداری جوهر در پرینتر است متناسب با مدل و نوع پرینتر تولید می‌شود. در مدل‌های لیزری کارتریج به صورت پودری، در مدل‌های جوهر افشان به صورت مایع و در مدل‌های سوزنی به صورت ریبون است.

بیشتر بخوانید: نحوه شارژ کارتریج لیزری

جمع‌بندی

پرینتر در دسته تجهیزات خروجی کامپیوتر قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توان انواع متن، عکس، طرح، نقشه و غیره را در نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف بر روی کاغذ به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ کرد. پرینترها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام بسته به نوع فناوری ساخت از قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی برخوردار هستند. عملکرد قطعات پرینتر در کنار هم باعث می‌شود که فرایند چاپ توسط این دستگاه به بهترین شکل ممکن انجام شود. ممکن است برخی از قطعات در مدل‌های مختلف پرینتر بسته به کارایی و قابلیت‌های آن متفاوت باشند اما قطعاتی نیز وجود دارند که جزو قطعات اصلی دسته‌بندی شده و تقریبا در تمام مدل‌های پرینتر وجود دارند و با عملکرد خود فرایند چاپ را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *