مقالات

تفاوت بین پرینتر دست دوم و ریفر چیست؟

تفاوت بین پرینتر دست دوم و ریفر چیست؟
Rate this post

در دنیای امروز، برندهای فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات دیجیتالی و الکترونیکی، به صورت پیوسته محصولات جدید را با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید به بازار عرضه می‌کنند که همین امر باعث می‌شود کاربران به صورت مستمر به خرید محصولات جدید ترغیب شوند. یکی از این تجهیزات که به صورت مداوم مدل‌های جدید از آن با قابلیت‌ها و فناوری‌های جدید به بازار عرضه می‌شود، پرینتر نام داد. این سرعت پیشرفت در محصولات مختلف مانند پرینتر با سرمایه‌ای که کاربران در اختیار دارند در تضاد بوده و در بسیاری از موارد امکان خرید مدل‌های جدید فراهم نیست. در این شرایط خرید پرینتر ریفر یکی از بهترین اقدامات در جهت صرفه‌جویی اقتصادی است.

چرا خرید پرینتر ریفر راه حل مناسبی است؟

در دنیای امروز شاهد این موضوع هستیم که برندهای تولید کننده پرینتر در بازه‌های زمانی مختلف محصولات جدید را با یک سری قابلیت‌های و فناوری‌های جدید به بازار عرضه می‌کنند. بدون شک پیشرفت قابلیت‌ها و فناوری‌های بکار رفته در تولید محصولات جدید باعث می‌شود که هزینه تمام شده آن‌ها افزایش پیدا کند و بسیاری از کاربران قدرت خرید محصولات جدید را نداشته باشند. به همین دلیل خرید پرینتر ریفر یکی از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و یک دستگاه با امکانات به‌روز خریداری کرد.

درصد زیادی از کاربران ایرانی با توجه به نوسانات بازار ارز در کشور و افزایش قیمت محصولات الکترونیکی، کالاهای دیجیتال و تجهیزات اداری، برای خرید پرینتر و سایر محصولات جدید با مشکلات اساسی روبرو هستند؛ این کاربران با توجه به قیمت بالای این محصولات امکان خرید پرینتر آکبند را نداشته و برای رفع نیازهای خود به خرید محصولات کارکرده و غیرآکبند رو آورده‌اند. اگر بخواهیم پرینترهای غیر آکبند را در دسته‌بندی کنیم می‌توان آن‌ها در سه دسته پرینتر ریفر، پرینتر دست دوم و پرینتر در حد نو تقسیم کرد.

بدون شک برای یک سری کالاهای غیر مصرفی مانند وسایل تزئینی و غیره آکبند یا دست دوم بودن کالا در صورت برخورداری از سلامت ظاهری اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما این موضوع در مورد محصولات الکترونیکی و تجهیزات اداری مانند پرینتر از اهمیت زیادی برخوردار است. این دستگاه‌ها از یک عمر مفید مشخصی برخوردار هستند که به همین دلیل خرید اقتصادی آن‌ها به صورت ریفر یا دست دوم ممکن است در صورت خراب شدن زودهنگام پس از خرید به یک فاجعه اقتصادی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: بهترین انتخاب ها برای پرینتر خانگی کدامند؟

پرینتر ریفر چیست؟

همانطور که اشاره شد پرینترهای غیرآکبند را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد؛ پرینتر ریفر یکی از این دسته‌ها محسوب می‌شود. یک کالا زمانی که ریفربیشد (Refurbished) می‌شود به این معنی است که به دلایلی به کارخانه سازنده برگشت داده شده و بازسازی شده است. این کالا ممکن است قبل از بازگشت به کارخانه و بازسازی مورد استفاده قرار گرفته باشد. همچنین ممکن است پرینتر یا هر کالایی به دلیل وجود یک مشکل بدون استفاده به کارخانه بازگشت داده شده و مورد بازسازی قرار گرفته باشد.

زمانی که یک کالا مانند پرینتر به کارخانه سازنده بازگشت داده می‌شود، تست‌های مختلف بر روی دستگاه انجام می‌گیرد و مشکلات آن برطرف شده و در صورت نیاز برخی از قطعات آن تعویض می‌شود. پرینتر ریفر پس از بازسازی و تست صحت عملکرد مجدد برای فروش بسته‌بندی شده و به بازار عرضه می‌شود. کارخانه‌های سازنده به منظور اینکه بتوانند کاربران را به خرید این کالاها ترغیب کنند معمولا محصول را با قیمت مناسب‌تر و همچنین گارانتی جدید به فروش می‌رسانند. بدون شک گارانتی پرینتر ریفر به اندازه محصول نو و آکبند جامع نخواهد بود اما در هر صورت یک نوع اطمینان خاطر از سوی سازنده برای خریدار محسوب می‌شود.

یکی از بهترین محل‌های خرید پرینتر ریفر، فروشگاه اینترنتی eBay است. محصولاتو پرینترهای ریفربیشد شده در این سایت در دو دسته قرار می‌گیرند؛ دسته اول پرینترهایی هستند که توسط کارخانه ریفربیش شده و دسته دوم پرینترهایی هستند که توسط فروشنده ریفربیش شده است. در هر دو دسته قطعات معیوب تعویض شده، دستگاه از نظر عملکرد تست شده و به فروش می‌رسد. اما این امکان وجود دارد که دستگاه‌های ریفربیشد شده توسط فروشندگان، از طرف کارخانه سازنده مورد تأیید نباشد.

متاسفانه فروشگاه eBay که یکی از مطمئن‌ترین محل‌های خرید پرینتر ریفر به حساب می‌آید، برای کاربران ایرانی در دسترس نیست و خرید از آن دشوار است. برخی از شرکت‌های سازنده پرینتر نیز محصولات ریفر شده را از طریق فروشگاه‌های رسمی خود به فروش می‌رسانند که با مراجعه به سایت یا نمایندگی‌های آن می‌توان این محصولات را مشاهده کرد.

پرینتر دست دوم چیست؟

پرینترهای دست دوم نیز از نوع محصولات غیر آکبند هستند که در بسیاری از موارد با پرینتر ریفر اشتباه گرفته می‌شوند. بر اساس تعریفی که توسط فروشگاه eBay ارائه شده، یک پرینتر دست دوم ممکن است از نظر ظاهری دارای تفاوت‌های جزئی یا قابل توجه با جنس آکبند باشد اما از نظر عملکرد در سلامت کامل بوده و بتواند وظایف مربوطه را به نحو صحیح انجام دهد.

به عنوان مثال ممکن است یک پرینتر دست دوم مانند یک پرینتر آکبند و نو دارای مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نباشد و نیازی به تعمیر پرینتر در محل به شکل مداوم نیز نداشته باشد و عملکرد آن در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد اما آسیب‌های ظاهری جزئی و در برخی موارد جدی بر روی آن مشاهده شود.

موضوعی که در مورد کالاهای دست دوم می‌توان به صورت قطعی به آن اشاره کرد این است که، کالای دست دوم برای مدت زمانی مورد استفاده قرار گرفته است. در مرود پرینتر ریفر این امکان وجود دارد که پرینتر به دلیل یک مشکل سخت‌افزاری به کارخانه برگشت داده شده و پس از تعویض قطعات و انجام تست‌های مختلف مجدد به بازار عرضه شده و پیش از آن مورد استفاده قرار نگرفته باشد. اما در مورد پرینتر دست دوم می‌توان با قاطعیت گفت که این دستگاه برای مدت زمانی توسط یک کاربر مورد استفاده قرار گرفته است.

همین موضوع باعث می‌شود که خرید پرینتر لیزری دست دوم با ریسک‌های زیادی همراه باشد؛ زیرا اطلاع دقیقی وجود ندارد که دستگاه چه مدت مورد استفاده بوده و کاربر به چه شکل از آن استفاده کرده است. این موضوع در مورد پرینترها اهمیت زیادی دارد زیرا دارای یک عمر مفیدی هستند که با میزان و نحوه استفاده از دستگاه رابطه مستقیم دارد.

پرینتر در حد نو چیست؟

پرینترهای در حد نو نیز مانند پرینتر ریفر در دسته محصولات غیرآکبند قرار می‌گیرند. پرینترهای در حد نو را می‌توان حد واسط پرینترهای دست دوم و رفر دانست. این پرینترها در واقع یک محصول دست دوم محسوب می‌شوند با این تفاوت که تحت شرایط بهتری مورد استفاده بوده‌اند و از این رو خرید آن‌ها با ریسک کمتری نسبت به پرینتر دست دوم همراه است. به بیان ساده‌تر پرینتر در حد نو با اینکه آکبند نیست اما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

برای درک بهتر شرایط پرینتر در حد نو تصور کنید که کاربر یک پرینتر را خریداری کرده و آن را از بسته‌بندی خارج و راه‌اندازی کرده است. در این شرایط ممکن است به دلایلی کاربر منصرف شده و محصول را به فروشنده عودت داده باشد. ممکن است این کاربر پیش از عودت محصول حتی یک بار هم از آن استفاده نکرده باشد. به همین دلیل در نظر بسیاری از افراد این دستگاه در حد نو نبوده بلکه کاملا نو محسوب می‌شود.

در مورد پرینترهای در حد نو نمی‌توان بازه زمانی مشخصی را به عنوان دوره کارکرد در حد نو بودن تعریف کرد چرا که فاکتورهای مختلفی در این موضوع دخیل هستند. به عنوان مثال تصور کنید که یک پرینتر 5 سال پیش توسط کاربر خریداری شده باشد اما مدت 4 سال از این زمان را به هر دلیل مورد استفاده قرار نگرفته است.

خرید پرینتر در حد نو نسبت به پرینتر ریفر نیز دارای ریسک‌های مربوط به خود است. به عنوان مثال ممکن است که خریدار اولیه پس از خرید پرینتر، ایراداتی را در آن مشاهده کرده و تصمیم به فروش آن با قیمت پایین‌تر و با عنوان در حد نو داشته باشد.

پرینتر ریفر،‌ دست دوم یا در حد نو؛ کدام گزینه خرید بهتری است؟

در بین گزینه‌های پرینتر غیر آکبند که در بالا به معرفی آن‌ها پرداختیم، پرینتر ریفر گزینه مناسب‌تری برای خرید محسوب می‌شود. پرینترهای ریفر در مقایسه با محصولات دست دوم و در حد نو از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما مزیت این نوع پرینتر نسبت به دو دسته دیگر این است که توسط کارخانه سازنده تست شده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و قطعات معیوب آن تعویض شده است. به همین دلیل اعتماد کردن به این محصولات به مراتب ساده‌تر بوده و به همین جهت بهترین گزینه برای خرید هستند.

پرینترهای در حد نو و دست دوم از نظر قیمت در وضعیت بهتری نسبت به پرینتر ریفر قرار دارند. در صورتی که بودجه لازم برای خرید پرینتر ریفر را ندارید و می‌خواهید پرینتر دست دوم یا در حد نو خریداری کنید، حتما از فروشنده درخواست کنید که برای بازه زمانی معینی دستگاه را به منظور تست در اختیار شما قرار دهد. با این کار تا حد زیادی می‌توانید ریسک خرید این محصولات را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: بهترین پرینتر لیزری موجود در ایران کدام است؟

جمع‌بندی

پرینترها جزو محصولات الکترونیکی هستند که کارخانه‌های سازنده در بازه‌های زمانی مختلف مدل‌های جدید را با قابلیت‌ها و فناوری‌های به‌روز تولید و به بازار عرضه می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت محصولات جدید رو به افزایش است بسیاری از کاربران توانایی و تمکن مالی خرید این محصولات را ندارند. در این بین برخی محصولات به عنوان پرینتر ریفر وجود دارند که به دلایل مختلف به کارخانه سازنده بازگشت داده شده، تحت بررسی و ارزیابی قرار گرفته و قطعات معیوب آن‌ها تعویض شده است. این محصولات را می‌توان با قیمت مناسب‌تر و همچنین گارانتی شرکت سازنده خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *