مقالات

نحوه شارژ کارتریج لیزری + راهنمای قدم به قدم تصویری

نحوه شارژ کارتریج لیزری + راهنمای قدم به قدم تصویری
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از تجهیزات مهمی که در ادارات و مراکز تجاری مختلف به میزان گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرینتر نام دارد. استفاده از پرینتر می‌تواند نیاز افراد به چاپ اسناد و مدارک مختلف را برطرف کند. پرینترها در دو دسته لیزری و جوهر افشان تقسیم‌بندی می‌شوند که پرینترهای لیزری به دلیل سرعت و دقت بالا در چاپ بیشتر از نمونه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از قطعات مهمی که در پرینترها نقش مؤثری در افزایش کیفیت چاپ ایفا می‌کند، کارتریج نام دارد. کارتریج که محل ذخیره و نگهداری جوهر و تونر است که پس از مدتی استفاده به اتمام رسیده و همین امر باعث می‌شود که کیفیت چاپ کاهش پیدا کند. در این شرایط با آموزش شارژ کارتریج لیزری می‌توان مجدد از آن برای چاپ استفاده کرد.

کارتریج لیزری چیست؟

پیش از ورود به بحث آموزش شارژ کارتریج لیزری، با کارتریج و نحوه عملکرد آن آشنا می‌شویم. مواد مصرفی مورد نیاز برای چاپ تصاویر مختلف بر روی کاغذ در پرینترهای لیزری و جوهر افشان به ترتیب شامل تونر و جوهر است. محفظه‌ای که در جوهر و تونر در آن قرار می‌گیرد به نام کارتریج شناخته می‌شود. در پرینترهای لیزری که جزو پرکاربردترین نوع پرینتر محسوب می‌شوند، پودر و دارم کارتریج وظیفه انتقال دستور پرینت بر روی کاغذ را بر عهده دارند.

در پرینترهای لیزری رنگ به صورت پودری بوده که به آن تونر گفته می‌شود اما در پرینترهای جوهر افشان، رنگ‌ها حالت مایع و جوهری دارند. در هر دو نوع پرینتر، تونر و جوهر پس از مدتی استفاده و چاپ تمام شده و به اصطلاح کارتریج خالی می‌شود. به همین منظور جهت حفظ کیفیت چاپ باید کارتریج مجدد توسط رنگ مورد نیاز پر شود که به این کار شارژ کارتریج گفته می‌شود. در آموزش شارژ کارتریج لیزری در محل باید به این موضوع اشاره کرد که در پرینترهای سیاه و سفید تنها از تونر یا جوهر مشکی برای شارژ کارتریج استفاده می‌شود اما در پرینترهای رنگی از سه رنگ قرمز، آی و زرد در کنار مشکی استفاده می‌شود.

معمولا توصیه می‌شود که شارژ کارتریج پرینترهای لیزری توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود اما در صورت آموزش شارژ کارتریج لیزری کاربران می‌توانند مراحل شارژ را انجام داده و جهت انجام فرایند پرینت و چاپ اسناد و تصاویر مختلف کارتریج را توسط تونر مناسب پر کنند.

بیشتر بخوانید: تأثیر استفاده از کارتریج‌های با کیفیت پایین بر عملکرد و عمر پرینتر

چه زمانی باید کارتریج را شارژ کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در آموزش شارژ کارتریج لیزری مطرح می‌شود، زمانی است که باید برای شارژ کارتریج یا تعویض آن اقدام کرد. زمانی که بر روی اسناد چاپی مناطق کمرنگ مشاهده کردید نشان دهنده این است که باید نسبت به شارژ یا تعویض کارتریج اقدام کنید. اما تفاوت شارژ و تعویض کارتریج چیست؟ شارژ کارتریج به این معناست که همان کارتریج مورد استفاده توسط فرد متخصص بررسی شده و در نهایت با تعویض قطعاتی مانند درام و چیپست و شارژ کردن تونر مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تعویض کارتریج به این معنا است که باید یک کارتریج اصلی یا طرح اصل خریداری شده و با کارتریج قبلی جایگزین شود.

بسیاری از کاربران به جای تعویض و خرید یک کارتریج جدید، شارژ مجدد آن را ترجیح می‌دهند. پیش از ورود به بحث آموزش شارژ کارتریج لیزری باید به این نکته اشاره کرد که پس از هر مرتبه شارژ کارتریج، کیفیت آن افت کرده و منجر به کاهش کیفیت چاپ می‌شود. در صورتی که از کارتریج اصلی در پرینتر استفاده شود،‌ امکان 15 الی 30 مرتبه شارژ مجدد آن وجود دارد؛ اما این میزان برای کارتریج‌های طرح اصل کمتر بوده و حداکثر 12 مرتبه می‌توان آن را شارژ کرد. به طور کلی کیفیت شارژ و تونر ریخته شده درون پرینتر هرگز مانند تونر اولیه نخواهد بود و رفته رفته از کیفیت آن کاشته می‌شود. اما به هر حال می‌توان بسته به کیفیت تونر شارژ، برند دستگاه و نوع پرینتر، کارتریج آن را به تعداد دفعات مشخص شارژ کرده و مورد استفاده قرار داد.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از افت کیفیت محسوس در چاپ اسناد و اوراق مختلف با پرینترهای لیزری، تعویض کارتریج قدیمی با کارتریج جدید است. البته در آموزش شارژ کارتریج لیزری باید به این نکته نیز اشاره کرد که اصل بودن و طرح اصل بودن کارتریج نیز در کیفیت چاپ اثرگذار خواهد بود. کارتریج اصلی به کارتریجی گفته می‌شود که توسط برند سازنده دستگاه تولید شده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که در صورت خرید افت کیفیت محسوسی در چاپ مشاهده نمی‌شود. کارتریج‌های طرح اصلی، کارتریج‌هایی هستند که توسط برندهایی غیر از برند اصلی تولید می‌شوند که از درجه‌های کیفی مختلفی برخوردار هستند. کارتریج طرح اصل با بالاترین کیفیت نیز نمی‌تواند کیفیت چاپ کارتریج اصلی را داشته باشد و افت کیفیت به صورت محسوس مشاهده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید تونر کارتریج مناسب پرینتر شما

آموزش شارژ کارتریج لیزری

با اینکه با هر بار شارژ کردن کارتریج لیزری شاهد افت کیفیت محسوس در چاپ خواهیم بود، اما بسیاری از افراد به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تا حد ممکن شارژ کارتریج را ترجیح می‌دهند. در کارتریج‌های لیزری که از تونر به عنوان رنگ استفاده می‌کنند، کاربران می‌توانند از طریق آموزش شارژ کارتریج لیزری، نسبت به شارژ و استفاده مجدد آن اقدام کنند و هزینه‌ای بابت دستمزد و غیره به ارائه‌کنندگان این خدمات پرداخت نکنند. به همین دلیل در ادامه نحوه شارژ کردن کارتریج لیزری را به صورت قدم به قدم آموزش خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: مشکلات رایج در کارتریج‌های پرینتر لیزری و راه‌حل‌های آنها

ابزار مورد نیاز برای شارژ کارتریج پرینتر لیزری

بدون شک برای انجام هر کاری به یک سری ابزار و وسایل جهت تسهیل فرایند نیاز است؛ برای شارژ کارتریج لیزری نیز به یک سری ابزار و وسایل نیاز دارید که بتوانید فرایند کار را به راحتی انجام دهید. برای شروع آموزش شارژ کارتریج لیزری به یک پیچ‌گوشتی چهارسو، یک ابزار نوک‌تیز، پارچه نرم، کاغذ یا روزنامه یا یک برگه باطله و از همه مهم‌تر به یک بطری تونر نیاز دارید. یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب و خرید تونر، تطابق تونر با دستگاه و همچنین کیفیت آن است که در سلامت پرینتر و همچنین کیفیت چاپ نقش اساسی ایفا می‌کند.

مراحل شارژ کارتریج لیزری

پیش از شروع آموزش شارژ کارتریج لیزری توصیه می‌شود که این کار توسط افراد متخصص در این حوزه انجام بگیرد تا به این شکل احتمال وارد شدن آسیب به کارتریج کاهش پیدا کند. اما در صورتی که به هر دلیل قصد دارید شارژ کارتریج را انجام دهید، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  • در مرحله اول کارتریج را از دستگاه خارج کرده و با استفاده از پیچ‌گوشتی پوشش کناری آن را باز کنید.
  • یک کاغذ باطله یا روزنامه در زیر آن قرار دهید تا در صورت ریختن پودر تونر محیط کار کثیف نشود.
  • پوشش کناری کارتریج را از بدنه آن جدا کرده و در مرحله بعد درام را از بخش سفید (دنده‌های کناری) نگه داشته و از کارتریج جدا کنید.
  • پس از جدا کردن درام از بدنه کارتریج نوبت یه چرخنده‌های PCR است که از کارتریج جدا شوند. برای این کار به وسیله یک ابزار نوک تیز، میله PCR را کمی به سمت راست بکشید و سپس آن را مقداری به سمت بالا حرکت دهید. در نهایت آن را کمی به سمت چپ حرکت داده از کارتریج جدا کنید.
  • در مرحله بعد باید گیره‌ها یا میخ‌هایی که در دو طرف کارتریج قرار دارد بیرون بکشید؛ با این کار بخش ضایعات و تونر از کارتریج جدا می‌شود. در این حالت می‌توان بخش خارجی کارتریج را که در حالت معلق قرار دارد از آن جدا کرد.
  • در مرحله بعد باید فنر موجود در کارتریج را از آن جدا کرد.
  • پس از جدا کردن فنر کارتریج، دو بخش اصلی آن یعنی ضایعات و تونر از یکدیگر جدا می‌شوند.
  • پس از جدا کردن این دو بخش، باید آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روکش پلاستیکی آن را برداشت.
  • با برداشتن روکش پلاستیکی پیچ‌های بخش ضایعات نمایان می‌شود که باید آن‌ها را باز کرده تا وایپر بلید جدا شود. با این کار امکان خارج کردن تونر اضافی و مانده در بخش ضایعات فراهم می‌شود.
  • پس از خارج کردن تونر اضافی به کمک یک دستمال نرم به آرامی بخش ضایعات و وایپر بلید را تمیز کنید.
  • در نهایت بخش ضایعات را مجدد در محل خود قرار داده و وایپر بلید و روکش پلاستیکی را به نحوی تنظیم کنید تا به صورت کامل در شیارها و برش‌های موجود قرار بگیرد.
  • در مرحله آخر فنر کارتریج را به صورت دقیق در جای خود ثابت کنید.

تا این مرحله از آموزش شارژ کارتریج لیزری نحوه باز کردن کارتریج و تمیز کردن بخش ضایعات را آموختیم. شارژ کردن تونر کارتریج فرایندی است که پس از این مرحله انجام شده و به شرح زیر است:

  • زمانی که پوشش کناری کارتریج را جدا کنید،‌ یک پوشش پلاستیکی سفید مشاهده می‌کنید؛ برای شارژ کردن تونر آن را برداشته و محفظه را با پودر تونر پر کنید. دقت کنید که قبل از استفاده از بطری پودر تونر، آن را به خوبی تکان دهید.
  • با پر کردن پودر تونر در محفظه شارژ کارتریج انجام می‌شود؛ پس از این مرحله درپوش آن را محکم بسته و بخش ضایعات و تونر را مانند قبل به یکدیگر متصل کنید.
  • گیره‌ها یا میخ‌های دو طرف کارتریج را در محل خود نصب کنید.
  • با کمک نیروی دست میله چرخنده PCR را در جای خود ثابت کنید.
  • در پایان درام را در جای خود قرار داده و پوشش کناری آن را در محل خود تنظیم و نصب نمایید.

جمع‌بندی

کارتریج در پرینترهای لیزری محفظه‌ای است که پودر تونر در آن قرار دارد که وظیفه چسباندن طرح و متن و غیره بر روی کاغذ را بر عهده دارد. تونر کارتریج جزو مواد مصرفی محسوب می‌شود که پس از مدتی استفاده به اتمام رسیده و نیاز به شارژ یا تعویض پیدا می‌کند. با توجه به هزینه بالای تعویض کارتریج، بسیاری از افراد به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها تا جای ممکن نسبت به شارژ کارتریج اقدام می‌کنند. هر چند شارژ کارتریج باعث کمی افت کیفیت در چاپ اسناد می‌شود اما می‌تواند تا حدود زیادی نیاز به چاپ را برطرف کند. معمولا توصیه می‌شود که شارژ کارتریج توسط افراد متخصص انجام شود اما با آموزش شارژ کارتریج لیزری کاربران می‌توانند این کار را انجام داده و در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *