مقالات

نکاتی برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی

Fotolia 53936401 S1
Rate this post

محیط‌های آموزشی از رایج‌ترین مکان‌ها برای استفاده از پرینتر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موسسات، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده کرد. با توجه به حجم بالای استفاده از پرینتر در این فضاها، استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای استفاده بهینه حتما باید مد نظر قرار دهید، در نظر داشته باشید، استفاده صحیح از این دستگاه‌ها سبب می‌شود، کمتر به تعمیر ماشین‌های اداری نیاز پیدا کنید؛ پس با ما همراه باشید.

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب بهترین پرینتر برای فضاهای آموزشی

نیازی به گفتن نیست که هر فضای آموزشی و حتی هر بخش از هر فضای آموزشی، نیازهای متفاوتی به پرینتر دارد. بنابراین برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، مهم است که در درجه اول این نیازها را بشناسید و ببینید که دقیقا به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید. به طور کلی می‌توان گفت معیارهای زیر در انتخاب پرینتر مناسب اهمیت بسیار بالایی دارند:

  • حجم و سرعت پرینت: حجم چاپ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرینتر است که در هر بخشی می‌تواند متفاوت باشد. برای مراکز پرینت در دانشگاه به چاپگرهای با ظرفیت بالا و سریع نیاز است در حالی که نیازهای اداری را با پرینترهای معمولی هم می‌توان حل کرد.
  • ویژگی‌های پرینتر: پرینترهای چند منظوره که دارای قابلیت پرینت، اسکن و کپی همزمان هستند در بسیاری از فضاهای آموزشی مورد نیاز هستند و علاوه بر صرفه جویی در فضا، استفاده راحت‌تری هم دارند.
  • هزینه‌های پرینتر: دو بخش هزینه اولیه و هزینه‌های مواد مصرفی را باید هنگام خرید پرینتر مد نظر قرار دهید و با توجه به بودجه خود بهترین گزینه را مصرف کنید.
  • نوع اتصال و دسترسی‌ها: با توجه به نوع فضای آموزشی و استفاده از آن، ممکن است به پرینترهایی نیاز داشته باشید که گزینه‌های اتصال متنوع مانند اترنت و اتصال به وای فای را داشته باشند. این کار دسترسی استاتید و دانشجویان را راحت‌تر می‌کند.
  • دوام و قابلیت اطمینان: در بسیاری از بخش‌‌های آموزشی، نیاز به پرینترهایی است که حجم بالا و سرعت خوب را ساپورت کنند و بتوانند در برابر استفاده مکرر دوام بیاورند. طول عمر بیشتر البته به کاهش هزینه‌ها هم کمک خواهد کرد.
نکاتی برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی
انتخاب بهترین پرینتر برای فضاهای آموزشی

ویژگی‌ پرینترهای مورد نیاز در هر بخش آموزشی

به نظر شما یک پرینتر خوب برای فضای آموزشی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ذکر یک نکته در مورد استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی ضروری است و آن این که اگر در مورد یک فضای آموزشی بزرگ مانند مجتمع یا دانشگاه صحبت می‌کنیم، معمولا به بیش از یک یا چند پرینتر نیاز است. در چنین موقعیت‌هایی می‌توان این پرینترها را از هم تفکیک کرد و با توجه به نوع استفاده و آن فضای خاص بهترین گزینه را انتخاب کرد. در ادامه مهم‌ترین معیارهای پرینتر را برای هر نوع فضای آموزشی با هم بررسی می‌کنیم.

پرینترهای کلاس درس

این جا منظور این نیست که لزوما پرینتر در فضای کلاس قرار بگیرد، بلکه پرینتری که برای کارهای کلاسی مد نظر است را شامل می‌شود. برای کارهای کلاسی نیازی به پرینترهای گران قیمت و با ویژگی‌های فراوان نیست و می‌توان گفت چنین انتخابی تنها هدر رفت بودجه محسوب می‌شود. در عوض معمولا معلم‌ها و اساتید نیاز به پرینت یا کپی سریع تکالیف و بروشور یا جزوه‌ها و امتحانات کلاسی را دارند. با توجه به این نکته می‌توان گفت پرینتری که چاپ سیاه و سفید با حجم بالا و سرعت خوب داشته باشد، می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای چنین فضاهایی باشد.

پرینتر کتابخانه

در بسیاری از فضاها نیازی به وجود پرینتر به همراه اسکنر نیست. با این وجود اگر قرار است در فضای کتابخانه‌‌ای مجهز و برای راحتی مراجعه کنندگان از پرینتر استفاده شود، بهتر است از نوع مجهزتری انتخاب شود که به استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی کمک می‌کند. می‌توانید از یک دستگاه چند منظوره استفاده کنید که می‌تواند برخی صفحات کتاب را اسکن و پرینت کند. به علاوه استفاده از دستگاه‌هایی که دارای ارتباط اینترنتی هستند هم پیشنهاد می‌شود زیرا این دستگاه‌ها می‌توانند فایل‌ها را بدون نیاز به چاپ برای دانشجویان ارسال کند که بسیار کاربردی خواهد بود. چنین دستگاه‌هایی معمولا مجهز به ویژگی‌های مدیریت اسناد هستند.

پرینتر مرکز کامپیوتر و سایت دانشگاه

اگر محیط آموزشی مد نظر شما دارای بخش مشخصی به عنوان سایت یا مرکز کامپیوتر است، قاعدتا در آن باید پرینتر هم داشته باشید. پرینتری که در این فضا قرار می‌دهید باید امکان اتصال به چندین دستگاه را داشته باشد و از سرعت مناسبی بهره ببرد که بتواند پاسخگوی چندین کاربر هم باشد. به علاوه مسئول سایت می‌تواند برنامه مخصوص را روی پرینتر و اکانت کاربران نصب کند که قابل شارژ بوده و به هر دانشجو تا میزان خاصی اجازه استفاده از پرینتر را بدهد. وجود اسکنر از دیگر ویژگی‌های لازم است و به طور کل توصیه می‌شود یک پرینتر چندکاره و کامل را برای چنین فضایی تعبیه کنید.

بیشتر بخوانید: 10 مورد از کاربرد های عجیب پرینتر های سه بعدی

آتلیه‌های هنری

اگر داریم در مورد کلاس‌های هنری و خاص در دانشگاه و مدرسه صحبت می‌کنیم که مجهز به دستگاه پرینتر باشند، باید ویژگی‌های خاصی را هم در نظر بگیریم. بسیاری از کارهای هنری و کارگاهی نیاز به چاپ در ابعاد بزرگ دارند و ابعاد مقوا و کاغذ در آن‌ها بزرگ است. بنابراین نه تنها پرینتر رنگی از واجبات است، بلکه پرینتر باید توانایی چاپ در این ابعاد خاص را هم داشته باشد که از بسیاری از پرینترهای معمولی برنمی‌آید. در این موارد برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، می‌توانید پرینترهای لارج فرمت یا همان واید فرمت را امتحان کنید. این مدل دستگاه می‌تواند چاپ با عرض ۳ تا ۵ متر و طول‌های بالا را هم ساپورت کند و به همین دلیل استفاده از آن در چنین فضای خاصی منطقی خواهد بود.

بهترین پرینترها برای محیط‌های آموزشی

برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی باید به نوع تکنولوژی پرینتر هم دقت کنید. به طور کلی چهار نوع پرینتر در چنین فضاهایی پرطرفدار هستند:

  • پرینتر لیزری
  • پرینتر جوهر افشان
  • پرینتر چندکاره که با آن می‌توانید انواع کارهای کپی و اسکن را هم به صورت تخصصی انجام دهید.
  • پرینترهای لارج فرمت که بالاتر به آن اشاره شد برای کارهای هنری و فنی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان دو مورد اول از رایج‌ترین پرینترهای مورد استفاده هستند که بسته به نوع کاربرد و فضای مد نظر می‌توانند مورد انتخاب قرار بگیرند. در ادامه بیشتر در مورد این دو پرینتر و تفاوت‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : 8 راهکار برای صرفه جویی در هزینه چاپ

پرینتر جوهر افشان

همانطور که از نام آن هم مشخص است، در پرینتر جوهرافشان، جوهر کار اصلی را انجام می‌دهد و در واقع از حوهر در بخش کارتریج دستگاه استفاده شده است. این جوهر به وسیله بخش دیگر یعنی هد که از سوزن‌هایی تشکیل شده است، روی سطح کاغذ می‌پاشد و طرح‌ها را ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌ پرینتر جوهرافشان کیفیت بالای چاپ آن است که می‌تواند تصاویر و طرح‌های رنگی را بسیار خوب چاپ کند. از طرف دیگر، این نوع چاپگر معمولا در اندازه‌های کوچک و سبک هم تولید می‌شود و می‌توانید برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، در دفاتری که استفاده سنگینی ندارند از آن‌ها استفاده کنید.

پرینتر لیزری

با ارجاع به سایت دنیای کارتریج، پرینتر لیزری در حوالی دهه ۶۰ میلادی توسعه پیدا کرد و در دهه ۷۰ به بازار آمده و بسیار هم محبوب شد. مهم‌ترین ویژگی پرینتر لیزری این است که به جای کارتریج جوهر از کارتریج تونر استفاده می‌کند. این نوع کارتریج عمدتا از پلاستیک پلی‌استر تشکیل شده است و می‌تواند الکتریسیته را در خود نگه داشته و با چرخش درام و جذب به نقاط مخالف از نظر بار الکتریکی، طرح مد نظر را  به کاغذ منتقل می‌کنند.

در حالت کلی می‌تون گفت برای حجم بسیار بالای پرینت مخصوصا از نوع اسناد و مدارک،‌این نوع پرینتر گزینه بهتری است و سرعت چاپ بسیار خوبی دارد که می‌تواند در چنین زمان‌هایی بسیار کاربردی باشد. از طرفی کارتریج در پرینتر لیزری بازدهی بیشتری نسبت به مدل‌های جوهرافشان دارد و بیشتر می‌توانید روی آن حساب باز کنید. به طور کلی و در مورد استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، توصیه می‌شود در جاهایی که حجم چاپ بسیار بالا مورد نیاز است از مدل‌های لیزری و در دفاتر اساتید و مکان‌‌هایی که به پرینتر کوچک و کم‌جا نیاز است از مدل‌های جوهرافشان بهره ببرید.

در جدول زیر هم یک مقایسه کلی از این دو نوع پرینتر انجام شده است:

 پرینتر لیزریپرینتر جوهر افشان
کیفیت پرینت متن سیاه و سفیدکاملا مشکی و خواناگاهی مخدوش شده یا طوسی
کیفیت چاپ رنگیمعمولیکیفیت عکس‌های رنگی عالی
مناسب برای چاپ عکسخیربله
هزینه اولیهگران‌ترارزان‌تر
هزینه چاپ هر صفحهکم‌تربیشتر
سرعت چاپ۹ الی ۲۵ صفحه در دقیقه۵ الی ۱۸ صفحه در دقیقه
تنوع چاپکمامکان چاپ روی انواع متریال
اندازه و وزنسنگین و بزرگکوچک و کم‌جا

نحوه نگهداری صحیح از پرینتر

یکی از مهم‌ترین نکات استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، نحوه صحیح نگهداری آن‌ها است. مراقبت اصولی از پرینتر نه تنها آن را آماده به کار نگه می‌دارد و از خرابی‌های پی در پی جلوگیری می‌کند، بلکه عمر و دوام آن را افزایش می‌دهد و از هدررفت بودجه و زمان هم جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از پرینترها راحت‌تر استفاده کنید، این نکات را برای نگهداری آن‌ها رعایت کنید:

وقتی از پرینتر استفاده نمی‌کنید آن را از برق بکشید

ساده‌ترین نکته برای مراقبت از پرینتر از برق کشیدنش هنگام عدم استفاده است. پرینترها ماشین‌های ظریفی هستند و اگر برای مدت طولانی به برق متصل باشند، به راحتی آسیب می‌بینند. البته در فضاهای آموزشی در طول روز نیازی نیست آن را مدام به برق وصل کرده و بکشید، اما اگر قرار است روز تعطیلی در پیش باشد یا شب تا صبح می‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: 5 روش جلوگیری از خشک شدن کارتریج جوهرافشان

تمیزکاری پرینترها را جدی بگیرید

گرد و غبار و آلودگی یکی از بدترین دشمنان پرینتر است و در عملکرد آن اختلال جدی ایجاد می‌کند. دلیل آن هم این است که اجزای داخلی پرینتر بسیار حساس هستند و جمع شدن آلودگی روی این اجزا می‌تواند باعث گیر کردن پرینتر یا داغ کردن آن شود. بسیار ضروری است که سطح بیرونی پرینتر به صورت مدام تمیز شود. بخش داخلی را هم می‌توان حداقل هفته‌ای یک‌ بار پاکسازی کنید تا عملکردی روان و بی‌دردسر داشته باشید.

چاپگر را در محیط مناسب قرار دهید

یکی دیگر از موارد مهم برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، محیط قرار دادن پرینتر است. به طور مثال قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند به پرینتر آسیب برساند و باعث خرابی اجزای پلاستیکی یا انحراف در قطعات فلزی شود. همچنین مهم است که پرینتر را در فضایی دور از رطوبت و آلودگی قرار دهید تا در حد امکان، گرد و غبار کمتری به داخل آن نفوذ کند.

کاغد پرینتر مناسب انتخاب کنید

بسیاری از پرینترها طوری طراحی شده‌اند که با انواع خاصی از کاغذ کار کنند. بنابراین قبل از استفاده از پرینتر حتما راهنمای آن را مطالعه کنید و مناسب‌ترین نوع کاغذ را انتخاب کنید. به جز این مسئله دقت کنید که سینی کاغذ پرینتر را بیش از حد بارگذاری نکنید. طبیعی است که دوست داشته باشیم محفظه را تا جای ممکن پر کنیم، اما باید بدانید کاغذ بیش از حد می‌تواند حرکت غلطک‌ها را مختل کند و باعث گیر کردن کاغذ یا خراب شدن دستگاه شود.

حواس‌تان به کارتریج پرینتر باشد

کارتریج از بخش‌های مهم پرینتر است که نیاز به مراقبت دارد. سعی کنید سطح جوهر پرینتر از حد مشخصی پایین نیاید. این کار می‌تواند از خشک شدن نازل‌ها و آسیب به دستگاه جلوگیری کند. همچنین به صورت دوره‌ای باید کارتریج را تعویض کنید.

جمع بندی

پرینتر یکی از اقلام مورد نیاز و به شدت مورد مصرف در انواع محیط‌های آموزشی است. برای استفاده بهینه از پرینترها در محیط‌های آموزشی، نکات مهمی از انتخاب پرینتر گرفته تا نحوه مراقبت صحیح از آن‌ اهمیت بسیاری دارد. با رعایت این نکات می‌‌توانید بدون مشکل در حجم و سرعت بالا از پرینترها استفاده کنید و البته دستگاه‌های بادوامی داشته باشید. جهت خرید پرینتر لیزری می‌توانید از طریق شماره‌ 02174861 گرفته و یا ازطریق سایات همیار پرینتر اقدام نمایید.

سوالات متداول

معمولا از چه نوع پرینتری برای محیط‌های آموزشی استفاده می‌شود؟

در حالت کلی و مخصوصا برای مدارس و مراکز پرینت در دانشگاه‌ها، پرینتر لیزری به دلیل سرعت و حجم بالای خود بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرچند یک بار باید پرینتر را سرویس کرد؟

سرویس پرینتر به میزان استفاده از آن و مدلش بستگی دارد. مراقبت‌‌های دوره‌ای باید به صورت مداوم انجام شود و یک سرویس کامل نیز حداقل سالی یک بار مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *