مقالات

راهنمای جامع خرید تونر کارتریج مناسب پرینتر شما

راهنمای جامع خرید تونر کارتریج مناسب پرینتر شما
Rate this post

پرینترها یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات کامپیوتری به حساب می‌ایند که به منظور چاپ تصاویر، متن، نقشه و انواع طرح به صورت رنگی یا سیاه و سفیده بر روی کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرینترها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و از یک سری قطعات تشکیل شده‌اند که عملکرد این قطعات در کنار هم منجر به چاپ بر روی کاغذ می‌شود. تونر یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر محسوب می‌شود که وظیفه ایجاد تصویر بر روی کاغذ را بر عهده دارد. در واقع عملکرد تونر است که می‌تواند کیفیت چاپ بر روی کاغذ را تضمین کند. این قطعه که جزو قطعات مصرفی پرینتر محسوب می‌شود پس از مدتی باید تعویض شود؛ به همین دلیل در این راهنمای خرید تونر کارتریج قصد داریم نکات مهمی که در زمان خرید تونر باید مورد توجه قرار بگیرد را بررسی کنیم.

تونر کارتریج چیست؟

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید کارتریج لیزری و تونر کارتریج باید به آن پرداخت، آشنایی با تونر و عملکرد آن است؛ تونر کارتریج یکی از قطعات و مواد مصرفی در پرینترهای لیزری محسوب می‌شود. در واقع به پودری که درون کارتریج قرار دارد و پرینتر با کمک آن چاپ اسناد و تصاویر مختلف را انجام می‌دهد، تونر نام دارد. پودر تونر از ترکیب مواد مختلفی مانند مواد پلاستیکی، کربن، اکسید آهن، پلی استر و مواد سیاه و سایر رنگ‌دهنده‌ها به دست می‌آید. در پرینترهای لیزری، تونر یا درام کارتریج وظیفه انتقال دستور چاپ بر روی کاغذ را بر عهده دارند.

درام قطعه‌ای است که به صورت الکترواستاتیکی شارژ می‌شود و تونر را منتقل می‌کند تا در فرایند چاپ، توسط رولرهای داغ شده به سطح کاغذ بچسبد. در عملیات چاپ معمولا مقداری از تونر کارتریج بر روی سطح درام باقی می‌ماند که به آن تونر سوخته گفته می‌شود و پیش از چاپ بعدی باید از سطح درام پاکسازی شود. برای این کار قطعه‌ای به نام بلید طراحی شده است که تونر سوخته روی سطح درام را پیش از شروع چاپ بعدی، پاک می‌کند.

زمان شارژ تونر کارتریج

ذکر این نکته در راهنمای خرید تونر کارتریج ضرورت دارد که معمولا درصد زیادی از مدل‌های پرینتر، پیش از اتمام تونر و کارتریج پیامی مبنی بر رو به اتمام بودن تونر را به نمایش می‌گذارد. زمان شارژ تونر کارتریج معمولا به میزان مصرف بستگی دارد و هر چه میزان استفاده از پرینتر بیشتر باشد، در مدت زمان کمتری تونر به اتمام می‌رسد. کاربران بلافاصله پس از مشاهده پیغام اخطار مبنی بر اتمام تونر دستگاه باید بلافاصله نسبت به شارژ آن اقدام کنند.

اهمیت خرید تونر مناسب برای پرینتر

تونر یکی از قطعات کاربردی و مصرفی در پرینتر است که در کیفیت چاپ و همچنین سلامت پرینتر نقش اساسی ایفا می‌کند. استفاده از تونر مناسب و با کیفیت بالا در دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند از به وجود آمدن مشکلات جدی در دستگاه جلوگیری کند. در راهنمای خرید تونر کارتریج مناسب باید به این نکته اشاره کرد که خرید تونرهای غیر استاندارد و با کیفیت پایین می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه به وجود آورد و حتی در برخی مواقع باعث وارد شدن آسیب جدی به سایر قطعات شود. به همین دلیل آشنایی و آگاهی نسبت به نکات مهمی که در زمان خرید تونر باید مورد توجه قرار بگیرد، می‌تواند تا حد زیادی از این اتفاقات و شرایط جلوگیری کند.

کارتریج چیست؟

کارتریج یکی از اصلی‌ترین قطعات پرینتر است که یک محفظه استوانه‌ای شکل است که جوهر، تونر یا هر ماده‌ای دیگری در آن نگهداری می‌شود تا در زمان چاپ اسناد و تصاویر بر روی کاغذ مورد استفاده قرار بگیرد. کارتریج پرینتر بسته به مدل دستگاه و ظرفیتی که دارد توانایی ذخیره حجم معینی از جوهر یا تونر را دارد و در صورتی که این حجم به پایان برسد باید نسبت به شارژ کارتریج در محل اقدام کرد. در این بخش از راهنمای خرید تونر کارتریج باید با چند نکته مهم در زمان شارژ یا خرید کارتریج آشنا شویم. از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین نوع کارتریج: پرینترهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا در دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم‌بندی می‌شوند. مکانییسم چاپ و همچنین نوع کارتریج یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نوع پرینتر محسوب می‌شود. در مدل‌های جوهر افشان کارتریج با انتشار جوهر فرایند چاپ را انجام می‌دهد اما در مدل‌های لیزری پودر تونر به کار گرفته می‌شود که به کمک درام و واکنش نسبت به لیزر بر روی کاغذ ثبت می‌شود. به همین دلیل پیش از اقدام به خرید یا شارژ کارتریج پرینتر باید از نوع کارتریج آن آگاهی داشته باشید.
  • تعیین رنگ: از نظر رنگ نیز پرینترها در دو دسته تک‌رنگ و رنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از مواردی که در زمان خرید و شارژ کارتریج باید مورد توجه قرار بگیرد، نوع رنگ کارتریج است. با توجه به تک رنگ بودن یا رنگی بودن پرینتر باید کارتریج مناسب با آن انتخاب و خریداری شود.
  • اصل یا طرح اصل بودن کارتریج: یکی از نکات مهم در زمان خرید کارتریج که در این بخش از راهنمای خرید تونر کارتریج به آن اشاره می‌کنیم، اصل بودن آن است. امروزه کارتریج‌هایی در بازار وجود دارند که به نام طرح اصل شناخته می‌شوند. با توجه به این که این کارتریج‌ها توسط شرکت‌هایی به غیر از شرکت‌های سازنده پرینتر تولید می‌شوند از قیمت مناسب‌تری برخوردار بوده اما در عین حال سطح کیفی متفاوتی دارند. به همین دلیل خرید کارتریج اصل گزینه بهتری محسوب می‌شود زیرا می‌توان از کیفیت آن اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه شارژ کارتریج لیزری

راهنمای خرید تونر کارتریج مناسب پرینتر

تونر کارتریج یکی از مواد مصرفی پرینترهای لیزری محسوب می‌شود که وظیفه انتقال تصاویر بر روی کاغذ را بر عهده دارد. به همین دلیل کیفیت و نوع تونر تأثیر بسزایی در کیفیت چاپ و همچنین سلامت دستگاه پرینتر دارد. در راهنمای خرید تونر کارتریج مناسب برای پرینتر باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از تونرهای غیر استاندارد در پرینتر، باعث خرابی دستگاه و وارد شدن آسیب به سایر قطعات خواهد شد که در این صورت هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

پودر تونر از مواد مختلفی ساخته می‌شود که در اثر حرارت ناشی از لیزر ذوب شده و بر روی کاغذ می‌چسبند. یکی از نشانه‌های کیفیت تونر، اندازه ذرات آن است؛ هر چه این ذرات ریزتر و پودری‌تر باشند، نشان دهنده کیفیت بالاتر تونر و در نهایت مطلو‌ب‌تر بودن چاپ نهایی خواهد بود. به همین دلیل در زمان خرید تونر نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خریدن تمامی رنگ ها

در صورتی که قصد خرید تونر برای پرینتر رنگی دارید، توصیه می‌شود که حتی در صورت اتمام یکی از رنگ‌ها، برای شارژ کارتریج همه رنگ‌ها را خریداری کند. کارشناسان در این زمینه توصیه می‌کنند که در پرینترهای رنگی لیزری بهتر است که میزان و حجم هر یک از رنگ‌ها معمولا برابر و در یک سطح باشد تا عملکرد پرینتر در بهترین حالت قرار بگیرد.

تطبیق پارت نامبر تونر با کارتریج

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای خرید کارتریج باید به آن اشاره کرد، تطابق پارت نامبر تونر با کارتریج است. با توجه به تفاوت ساختاری کارتریج‌ها در مدل‌های مختلف، هر کارتریج مناسب برای یک مدل پرینتر بوده و تونر نیز باید متناسب با نوع کارتریج انتخاب شود. کارتریج و تونر دارای یک پارت نامبر هستند که باید شبیه به هم باشند. در صورتی که پارت نامبر تونر با کارتریج تناسب نداشته باشد می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به کارتریج و دستگاه و سایر قطعات آن شود.

توجه به کیفیت تونر

توجه به کیفیت تونری که قصد خرید آن را دارید یکی دیگر از نکات مهمی است که در راهنمای خرید تونر کارتریج باید به آن اشاره کرد. همانطور که اشاره شده، ریزتر بودن و پودری‌تر بودن ذرات تونر یکی از مهم‌ترین ملاک‌های کیفیت بالای آن به حساب می‌آید که باعث می‌شود نتیجه چاپ نیز از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. کیفیت تونر تأثیر مستقیم بر تعداد صفحاتی دارد که به وسیله پرینتر می‌توان چاپ کرد به همین دلیل کیفیت تونر از مهم‌ترین نکاتی است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد.

بررسی بسته‌بندی تونر

بسته‌بندی تونر از دیگر نکاتی است که در راهنمای خرید تونر کارتریج می‌توان به آن اشاره کرد؛ در زمان خرید تونر برای پرینتر از هر برند، بسته‌بندی آن را به دقت بررسی کنید. این بسته‌بندی باید فاقد هرگونه شکستگی، سوراخ یا فرورفتگی باشد زیرا نفوذ هوا و رطوبت می‌تواند با سنگی شدن تونر و افت کارایی و عملکرد آن شود. قبل از خرید ظرف یا بسته‌بندی تونر را تکان دهید تا مطمئن شوید که حالت پودری آن حفظ شده و تونر در داخل ظرف خشک نشده است.

قیمت تونر

به عنوان آخرین نکته در راهنمای خرید تونر کارتریج مناسب می‌توان به قیمت تونر اشاره کرد. قیمت تونر یکی از مواردی است که بسته به برند و حجم تغییر می‌کند. برخی از برندهای سازنده دستگاه‌های پرینتر در زمینه تولید تونر نیز فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل در صورتی که دستگاه شما توسط این برندها ساخته شده، بهتر است که تونر تولید شده توسط همان برند را خریداری کنید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مواردی که نشان دهنده عملکرد عالی پرینترها محسوب می‌شود، کیفیت تصویری است که بر روی کاغذ چاپ شده است. عوامل مختلفی بر کیفیت چاپ بر روی کاغذ اثر می‌گذارند اما در این میان، تونر در پرینترهای لیزری نقش اساسی در کیفیت چاپ نهایی ایفا می‌کند. تونر یک پودر ساخته شده از ترکیبات مختلف است که درون محفظه کارتریج قرار دارد و که تحت تأثیر لیزر ذوب شده و توسط درام کارتریج به صفحه کاغذ منتقل می‌شود تا تصویر مورد نظر را چاپ کند. به همین دلیل توجه به نکاتی که در راهنمای خرید تونر کارتریج مطرح شد، می‌تواند در انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین نوع تونر در زمان خرید مؤثر بوده و عملکرد پرینتر در چاپ اسناد و تصاویر را به بالاترین سطح ممکن برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *