مقالات

تأثیر اکوسیستم‌های هوشمند در بهره‌وری پرینترهای اداری: اینترنت اشیا در پرینترها

تأثیر اکوسیستم‌های هوشمند در بهره‌وری پرینترهای اداری
Rate this post

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی را توصیف می‌کند – “اشیاء” – که با حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها به منظور اتصال و تبادل داده‌ها با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر از طریق اینترنت تعبیه شده‌اند. این دستگاه‌ها از اشیاء خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می‌شود. امروزه با بیش از 7 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیا ، کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال 2025 به 22 میلیارد برسد.

اینترنت اشیا (IoT) طیف وسیعی از دستگاه‌های مجهز به اینترنت – تلفن، پرینتر، اتومبیل، کالاهای سفید، خانه‌ها و موارد دیگر – را به هم متصل می‌کند که هر کدام داده‌هایی را تولید می‌کنند. با تکامل فناوری حسگرها و تراشه‌ها، دستگاه‌ها به طور فزاینده‌ای هوشمند می‌شوند و ممکن است از راه دور متصل، نظارت و مدیریت شوند. این دنیای دستگاه‌های هوشمند پتانسیل بهبود کارایی کسب و کار، کاهش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را دارد. در این مقاله از همیار پرینتر، به اینترنت اشیا در پرینترها و تاثیر این تکنولوژی بر این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

اینترنت اشیا یا IoT چیست؟

بر اساس تحقیقات انجام شده IoT مخفف اختصاری Internet of Things اینترنت اشیاء است. اصطلاح IoT اولین بار در سال 1999 در سخنرانی کوین آشتون، مهندس انگلیسی استفاده شد. اینترنت اشیاء یا IOT مفهومی جدید در دنیای فناوری اطلاعات است. این فناوری به طور اصولی می‌تواند با متصل کردن اشیاء و لوازم به یکدیگر و ایجاد یک ارتباط معنادار و هوشمند میان آن‌ها، روند زندگی روزمره مردم را به طرز موثری تغییر دهد.

اینترنت اشیا (IoT) به شبکه‌ای اشاره دارد که برقراری ارتباط بین اشیاء فیزیکی مختلف را از طریق اتصال این اشیاء به اینترنت ممکن می‌سازد. در IoT، اشیاء مانند سنسورها، دستگاه‌ها و ابزارها از داده‌های خود استفاده می‌کنند و به یکدیگر و به شبکه ارتباطی متصل می‌شوند تا بتوانند داده‌ها را تبادل و درخواست‌هایی را برای انجام کار از یکدیگر دریافت کنند. IoT به کاربران امکان می‌دهد تا در هر زمان و هر مکانی از طریق اینترنت به داده‌های اشیاء دسترسی داشته باشند و با استفاده از آن‌ها در محدوده‌های گوناگونی کارکرد داشته باشند.

اینترنت اشیا در پرینترها چیست؟

در این روزها سر و صدای زیادی پیرامون موضوع «اینترنت اشیا» وجود دارد، به خصوص در برخی از حوزه‌های تجاری که ممکن است تأثیر زیادی داشته باشد. احساس رایج این است که اینترنت اشیا در دراز مدت، روش کار را در بسیاری از صنایع تغییر خواهد داد.

تخمین زده شده است که بیش از 40٪ از مشاغل برای کنترل و مدیریت ناوگان MFP خود به محیط چاپ مدیریت شده متکی هستند. از آنجایی که تفاوت‌های فناوری بین برندهای پرینتر و دستگاه کپی وجود دارد، شرکت‌های تولید پرینتر‌های اینترنتی مدیریت شده معمولاً به ترکیبی از ابزارهای نظارتی متکی هستند، به‌ویژه زمانی که یک کسب‌وکار از انواع مارک‌های چاپگر و دستگاه کپی استفاده می‌کند.

تلفن‌های هوشمند و پرینترها در حال حاضر توانایی برقراری ارتباط را دارند و نوآوری‌های آینده پلتفرم‌های استاندارد چاپ موبایل را بدون در نظر گرفتن سیستم‌عامل موبایل یا برند چاپگر معرفی خواهند کرد. فناوری اینترنت اشیا یا IoT در پرینترها، پتانسیل ایجاد تغییرات عمیق در صنعت چاپ را دارد که به سرعت در حال تطبیق با دستگاه‌های تلفن همراه و پلت‌فرم‌های مختلف اتصال آن‌ها است.

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت اشیاء صنعتی (IoT) به کاربرد فناوری اینترنت اشیا در تنظیمات صنعتی، به ویژه با توجه به ابزار دقیق و کنترل حسگرها و دستگاه‌هایی که فناوری‌های ابری را درگیر می‌کنند، اشاره دارد. اخیراً صنایع از ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل بی‌سیم استفاده می‌کنند. اما با ظهور ابر و فناوری‌های وابسته (مانند تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین)، صنایع می‌توانند به یک لایه اتوماسیون جدید دست یابند و با آن درآمد و مدل‌های تجاری جدیدی ایجاد کنند. موارد زیر برخی از کاربردهای رایج برای IoT هستند:

  • تولید هوشمند
  • شبکه‌های برق هوشمند
  • شهرهای هوشمند
  • تدارکات متصل
  • زنجیره تامین دیجیتال هوشمند
  • پرینترهای اینترنتی
  • لباس‌های هوشمند

چرا اینترنت اشیا (IoT) مهم است؟

در چند سال گذشته، اینترنت اشیا به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیاء روزمره – وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای کودک و پرینترهای اینترنتی – را از طریق دستگاه‌هایی به اینترنت متصل کنیم، ارتباط یکپارچه بین افراد، فرآیندها و وسایل امکان‌پذیر است.

با استفاده از محاسبات کم‌هزینه، فضای ابری، داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل و فناوری‌های تلفن همراه، اشیاء فیزیکی می‌توانند داده‌ها را با حداقل دخالت انسان به اشتراک بگذارند و جمع‌آوری کنند. در این دنیای بیش از حد متصل، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند هر تعامل بین چیزهای متصل را ضبط، نظارت و تنظیم کنند. دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می‌کند و آن‌ها همکاری می‌کنند.

استفاده از فناوری اینترنت اشیا به رشد خود ادامه خواهد داد و برخی پیش‌بینی می‌کنند که تعداد اتصالات اینترنت اشیا از 6 میلیارد در سال 2015 به نزدیک به 27 میلیارد تا سال 2025 خواهد رسید.

برنامه‌های کاربردی اصلی مانند ترموستات‌های Nest و لوازم هوشمند، به دلیل علاقه آشکار مصرف‌کننده‌هایشان، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. با این حال، اگرچه ممکن است به‌طور سطحی هیجان‌انگیز به نظر نرسد، قابلیت‌های IoT در پرینترها، نوید تغییر اساسی دنیای چاپ را می‌دهند.

IoT با عرضه انبوهی از عملکردها و خدمات جدید، اینترنت اشیا در پرینترها را فراهم کرده و چاپ در زمینه‌های حرفه‌ای یکپارچه‌تر و کارآمدتر از همیشه می‌شود و نسل جدیدی از پرینترهای اینترنتی و چاپ هوشمند را به وجود می‌آورد.

دلایل استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها

پرینترها به دلایل زیادی کاندیدهای بسیار خوبی برای به‌کارگیری اینترنت اشیا هستند. در این بخش به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم.

  1. استفاده زیاد از پرینترها: تونرها، درام‌ها، کاغذ و هزینه‌های انرژی چندین برابر هزینه خود دستگاه است. استفاده زیاد از پرینترها، هزینه‌های گزافی به همراه دارد که با فناوری IoT در پرینترها بخش زیادی از این هزینه را می‌توان کاهش داد.
  • هدررفت مقدار زیاد کاغذ و تونر: بخش قابل توجهی از تونر و کاغذ مصرفی یک چاپگر به هدر می‌رود. با اینترنت اشیا در پرینترها و کنترل چاپ، از هدر دادن آن‌ها جلوگیری می‌شود.
  • پرینترها نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی دارند: ممکن است سال‌ها از یک رایانه شخصی یا سرور استفاده کنید و هرگز آن را باز نکنید، و نه یک تکنسین آن را بررسی کند. در عوض، چاپگر شما نیاز به جریان مداوم جایگزینی مواد مصرفی مکرر دارد. هر چه بیشتر چاپ کنید، بیشتر باید از آن مراقبت کنید. با این فناوری می‌توان به راحتی زمان دقیق بررسی دستگاه را تشخیص داد.
  • پرینترها پر از حسگر هستند: یک چاپگر می‌تواند به شما بگوید چند میلی‌گرم جوهر/ تونر در داخل آن وجود دارد، کاغذ دقیقاً کجا گیر کرده است، برای هر قالب کاغذ در طول عمرش چند برگ چاپ کرده است، و اطلاعات بسیار بیشتری. بنابراین شما می‌توانید همه چیز را با فناوری IoT در پرینترها بفهمید.
  • آنها متصل هستند: همه چاپگرهای تجاری اکنون دارای یک پورت شبکه هستند و اکثر آن‌ها به یک شبکه مجهز به اینترنت متصل هستند. صدها میلیون دستگاه چاپ در سرتاسر جهان وجود دارد که از قبل به اینترنت متصل بوده و برای استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها آماده هستند.

چیزی فراتر از چاپ از راه دور

آنچه در حال حاضر با چاپ‌های مجهز به اینترنت اشیا در حال رخ دادن است، بسیار تاثیرگذارتر از بهبود فناوری‌هایی است که بیش از یک دهه در دسترس بوده‌اند.

به عنوان مثال، فناوری ماشین به ماشین (M2M) – که بر اساس قابلیت‌های اینترنت اشیا ساخته می‌شود – این پتانسیل را دارد که تقریباً به طور کامل خدمات چاپ را در یک فضای اداری خودکار کند. یک اکوسیستم چاپ مجهز به M2M که به درستی مستقر شود، می‌تواند امکانات آینده‌نگر مانند پر کردن خودکار جوهر را در پرینترهای اینترنتی فراهم کند.

با روشی که فناوری M2M در سال‌های اخیر رشد کرده است و هزینه‌های رو به کاهش استقرار حسگرهای مربوطه، می‌توان به راحتی فضای اداری را تصور کرد که دارای چندین عملیات چاپ تکرارشونده است که توسط سنسورهای کم هزینه کاملاً خودکار شده است. ممکن است از بیرون بی‌اهمیت به نظر برسد، اما برای هرکسی که در دفتری کار می‌کند که در آن چندین عملیات چاپ روزانه وجود دارد که باید تکمیل شوند، این کاربرد می‌تواند تاثیر زیادی بر بهره‌وری روزانه داشته باشد.

IoT تضمین می‌کند که پرینترها آنلاین می‌مانند

برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد تولیدکنندگان، داشبوردهای نسل بعدی IoT در حال توسعه هستند تا چاپگرهای صنعتی را به دستگاه‌های اینترنت اشیا تبدیل کنند. این سیستم‌ها با استفاده از حسگرهای موجود در چاپگر برای برقراری ارتباط با یک پلت‌فرم اینترنت اشیا، به اپراتورها اجازه می‌دهند وضعیت چاپگر، سطح جوهر و ویسکوزیته را مشاهده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند فشار، نرخ تولید، عادت‌های کاربر و حتی دلیل آفلاین شدن چاپگرها را اندازه‌گیری کنند.

به عنوان مثال، یک تولید‌کننده لبنیات پیشرو در آمریکا برای جلوگیری از آفلاین شدن چاپگرهای صنعتی خود و توقف تولید شیر به کمک نیاز داشت. این شرکت ملزم به انجام شستشوی روزانه آنتی باکتریال برای ضدعفونی تجهیزات در خط تولید بود که باعث خطای چاپگرها می‌شد. این شرکت با فناوری اینترنت اشیا در پرینترها و استفاده از پرینترهای اینترنتی، اطلاعات حسگرها را از پرینترهای اینترنتی استخراج کرد. این شرکت می‌تواند فوراً شرایطی را که باعث خطا شده است ببیند و اقدامات اصلاحی انجام دهد. با فناوری IoT در پرینترها، مشکل حل شد و به تولید‌کننده اجازه داد تا تولید را با ظرفیت کامل و بدون هیچ مشکل دیگری حفظ کند.

چه کسی می‌تواند از اینترنت اشیا در پرینترها بهره‌مند شود؟

همه افرادی که به یک پرینتر متصل به اینترنت اشیا دسترسی داشته باشند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. از جمله افرادی که به طور مستقیم با پرینتر کار می‌کنند، مدیران دفاتر، کارمندان دارای چاپگر شخصی، دانشجویان و استفاده کنندگان خانگی چاپگر نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

اما به طور مشخص‌تر می‌توان گفت مشتریان می‌توانند از مشکلات مربوط به خرید مواد مصرفی رها شوند و از اتلاف کمتر مواد مصرفی، نگهداری و پشتیبانی بهتر، استفاده بهتر از منابع، کنترل بیشتر بر استفاده و مدیریت دارایی بهره‌مند شوند.

ارائه‌دهندگان و تولیدکنندگان نیز می‌توانند از بهبود فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، راضی‌تر و وفادارتر نگه داشتن مشتریان سود ببرند، در حالی که داده‌های زیادی در مورد استفاده از چاپگرها به دست می‌آورند، که می‌توانند تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی‌ها را بر اساس آن‌ها اجرا کنند تا مدل‌های تجاری خود را بهبود بخشند و استراتژی‌های هدفمندتری را توسعه دهند.

مزایا و معایب اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا همان IoT مانند هر فناوری و تکنولوژی دیگری مزایا و معایبی به همراه دارد. در جدول زیر، به‌طور خلاصه به ویژگی‌های مثبت و منفی آن را می‌بینید.

اینترنت اشیا
مزایامعایب
ارتباط بین اشیاعدم حفظ امنیت
کارکردهای هوشمندنبود حریم شخصی
افزایش بهره‌وریهزینه‌ بالای پیاده‌سازی
سرعت بالاچالش‌های مدیریتی
کارایی بسیارتمرکز قدرت بر شرکت‌های بزرگ

مزیت‌ فناوری IoT در پرینترها

حال که به‌طور خلاصه درباره مزایا و معایب اینترنت اشیا صحبت کردیم، باید از مزایا و معایب این فناوری در چاپ و پرینترها نیز بگوییم.

استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها، دستیابی به مزایای زیر را به همراه دارد:

  • اتصال به شبکه: با استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها، می‌توان به شبکه متصل شد و با سایر دستگاه‌ها و کامپیوترها در شبکه ارتباط برقرار کرد. این امکان وجود دارد که چندین کاربر به صورت همزمان از پرینتر استفاده کنند و نیازی به اتصال مستقیم با کامپیوتر نداشته باشند.
  • اشتراک‌گذاری آسان: با استفاده از اینترنت اشیا، کاربران می‌توانند به راحتی فایل‌ها و سند‌های خود را برای چاپ به پرینتر ارسال کنند. این کار به راحتی از طریق ارسال دستورات درخواست چاپ به طور ریموت انجام می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی در محل پرینتر ندارد.
  • قابلیت چاپ از هر جایی: با استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها، کاربران امکان چاپ از هر جایی که دسترسی به شبکه اینترنت دارند را دارند.
  • امکانات پیشرفته: با استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها، می‌توان به امکانات پیشرفته‌تری مجهز شد. به عنوان مثال، ارسال تصاویر و فایل‌ها مستقیماً از تلفن همراه به پرینتر بدون نیاز به کامپیوتر، تنظیمات پیشرفته در اینترنت اشیا برای مدیریت و کنترل پرینتر، و امکان اتصال پرینتر به سرویس‌های ابری برای افزایش ظرفیت و ذخیره‌سازی اطلاعات.
  • مدیریت آسان‌تر: استفاده از اینترنت اشیا در پرینترها می‌تواند به مدیران و تکنسین‌ها کمک کند تا پرینترها را از راه دور مدیریت کنند. مدیران می‌توانند با استفاده از اینترنت برنامه‌های نرم‌افزاری را بروزرسانی کنند، مشکلات فنی را تشخیص دهند و اعمال تغییرات در تنظیمات پرینتر را انجام دهند.

معایب اینترنت اشیا در پرینترها

همان‌طور که اشاره کردیم، پرینترهای اینترنتی معایبی نیز دارند. برخی از معایب اینترنت اشیا در پرینترها عبارتند از:

  • امنیت: پرینترهای متصل به اینترنت اشیا ممکن است شکاف امنیتی داشته باشند و در معرض حملات سایبری قرار بگیرند. این می‌تواند منجر به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس شرکت یا برخی از تجهیزات شود.
  • بروزرسانی: به طور کلی، تجهیزات سنتی مانند پرینترها به راحتی بروزرسانی نمی‌شوند. اما در صورت متصل کردن پرینتر به اینترنت، بروزرسانی‌های ضروری به راحتی قابل انجام است. عدم بروزرسانی منظم ممکن است منجر به وقوع آسیب‌پذیری‌های جدید شود که توسط هکرها قابل بهره‌برداری است.
  • وابستگی به اینترنت: وجود اینترنت ضروری است و در صورت قطعی ارتباط، پرینتر قادر به انجام کارهای خود نیست. این می‌تواند مشکلاتی را برای کسب و کارها به وجود آورده و کارایی آن‌ها را کاهش دهد.
  • قدرت پردازش: برخی از پرینترهای اینترنتی ممکن است به دلیل محدودیت بودجه یا اندازه کوچک نتوانند قدرت پردازشی قوی داشته باشند. این می‌تواند محدودیت‌ها در عملکرد و عدم تطابق با بعضی از ویژگی‌های پیشرفته را به دنبال داشته باشد.

جمع‌بندی

باور برخی از پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با رشد آینده اینترنت اشیا وجود دارد، دشوار است. با این حال، رشد محصولات و راه‌حل‌های چاپی مجهز به اینترنت اشیا شگفت‌انگیز است و استفاده از آن‌ها در دنیای امروز ضروری است. اینترنت اشیا در پرینترها کارهای اداری و زندگی امروزی را بهبود بخشیده و ویژگی‌های مثبت آن غیرقابل انکار است. اما تولید‌کننده‌های پرینتر اینترنتی باید به بحث‌های امنیتی در این حوزه توجه داشته باشند. اگر هر سوالی در خصوص خرید انواع \رینتر لیزری دارید می‌توانید با شماره 02174861 تماس بگیرید.

امیدواریم این مطلب از وبسایت سرویس و تععمیر ماشین‌های اداری همیار پرینتر برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

1. اینترنت اشیا چیست؟

 اینترنت اشیا به شبکه‌ای که اشیا فیزیکی به یکدیگر متصل شده‌اند و به اشتراک گذاری داده‌ها و اطلاعات از طریق اینترنت می‌پردازند، گفته می‌شود.

2. چه وسایلی می‌توانند به اینترنت اشیا متصل شوند؟

هرگونه اشیا فیزیکی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، می‌توانند به اینترنت اشیا متصل شوند. مثال‌هایی از اشیایی که به اینترنت متصل شده‌اند عبارتند از: ساعت‌هوشمند، تلویزیون‌هوشمند، پرینترها و دستگاه‌های چاپ و دستگاه‌های هوشمند خانه مانند روشنایی هوشمند و حسگرهای دما و رطوبت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *