مقالات

پرینترهای بی‌سیم در مقابل پرینترهای سیمی: مزایا و معایب

پرینترهای بی‌سیم در مقابل پرینترهای سیمی: مزایا و معایب
Rate this post

هنگام انتخاب پرینتر مناسب برای محل کار یا خانه، یکی از نکات مهمی که باید حتما در نظر گرفته شود نوع اتصال آن است. این جاست که سوال مهم پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار پیش می‌آيد. هر دوی این پرینترها بسیار رایج بوده و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما کدام یک برای شما مناسب‌تر است و اصلا فرق بین آن‌ها چیست؟ در این مقاله سعی می‌کنیم پاسخ کاملی برای این سوال پیدا کنیم.

پرینتر بیسیم چیست؟

پرینتر بی‌سیم همانطور که از نامش هم مشخص است، برای کار کردن نیازی به اتصال با سیم به کامپیوتر ندارد. برای پرینت گرفتن با این دستگاه تنها نیاز است که دستگاه مد نظر و پرینتر هر دو به یک شبکه یا وای فای متصل باشند که این دستگاه می‌تواند هرچیزی مانند لپ تاپ و کامپیوتر یا برخی مواقع گوشی و تبلت هم باشد. به علاوه در صورت دسترسی به فضاهای ابری و اتصال به اینترنت می‌توانید به راحتی فایل‌‌های مختلف را پرینت بگیرید. برای انتخاب پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار باید با مزایا و معایب این نوع پرینتر هم آشنا شویم که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای پرینتر بی‌سیم

پرینتر بی سیم نسل جدیدتری است و قاعدتا ویژگی‌های مثبتی دارد که سبب شده برخی کاربران در دوراهی پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار، مدل اول را انتخاب کنند:

کاربری راحت‌تر

اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ پرینترهای بی‌سیم که استفاده از آن را بسیار کاربردی کرده است، راحت و بی‌دردسر بودن آن است. هر دستگاه متصل به شبکه می‌تواند بدون نیاز به سیم و ارتباط فیزیکی از پرینتر استفاده کند. این ویژگی سبب می‌شود انعطاف پذیری بالایی وجود داشته باشد و کاربران خیلی ساده بتوانند از آن استفاده کنند.

تطبیق پذیری و تنوع بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم پرینتر بی‌سیم، سازگاری بسیار خوب آن است. هنگام استفاده از این نوع پرینتر گزینه‌های مختلفی دارید، از بلوتوث گرفته تا وای فای (و در برخی مدل‌های حتی NFC)،‌ این نوع پرینتر با انواع دستگاه‌ها از گوشی و تبلت گرفته تا لپ تاپ و کامپیوتر به راحتی کار می‌کند و در راحت‌ترین حالت ممکن می‌توانید پرینت خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : نکات طلایی هنگام خرید پرینتر مناسب کافی نت

راه اندازی بدون زحمت

از آن جایی که خبری از انواع سیم و کابل و تنظیات این چنینی نیست، از نظر فیزیکی راه اندازی پرینتر بی سیم بسیار ساده‌تر از مدل‌های سیم‌دار است. علاوه بر این در مورد تصمیم گیری برای جای پرینتر هم آزادی عمل بسیار بیشتری خواهید داشت و چه در خانه و چه محل کار راحت‌تر خواهید بود.

معایب پرینتر بی‌سیم

مانند هر تکنولوژي دیگری، پرینتر بی‌سیم هم معایب خود را دارد و به همین دلیل هم هست که در دعوای پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار، همچنان مدل سیمی هم وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین معایب پرینتر بی‌سیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم پایداری شبکه

شاید بتوان گفت مهم‌ترین ایرادی که پرینتر بی‌سیم دارد وابستگی آن به پایداری شبکه است. به هر حال وای فای و اتصال آن ممکن است ضعیف شده یا قطع و وصل شود و همین هم پروسه پرینت را مختل کند، مشکلی که در پرینترهای سیمی به کل وجود ندارد.

مسائل امنیتی

همانطور که گفته شد پرینتر بی‌سیم از اتصالات شبکه به منظور انجام پرینت استفاده می‌کند. این اتصالات همواره می‌توانند مورد حمله قرار بگیرند، توسط افراد ناشناس استفاده شوند یا به بدافزار مبتلا شوند و همین ویژگی‌ها هم ممکن است کارایی پرینتر را تحت تاثیر قرار دهید.

هزینه بالاتر

هزینه اولیه پرینتر بی‌سیم بیشتر از مدل‌های سیمی است. این ویژگی همچنین در مورد ویژگی‌های نرم افزاری و تنظیمات آن هم حس می‌شود و به همین دلیل ممکن است برای استفاده‌های خانگی یا کم تعداد چندان به صرفه نباشد. با این وجود در طولانی مدت چنین اختلافی چندان به چشم نخواهد آمد.

پرینتر سیم‌دار چیست؟

پرینتر سیم‌دار مدل قدیمی‌تری است که احتمالا آن را زیاد دیده‌ایم و بسیار هم آشنا بوده است. این مدل پرینتر حتما به ارتباط فیزیکی نیاز دارد که به وسیله سیم بین دستگاه و پرینتر ایجاد می‌شود. معمولا برای این کار از یک کابل USB استفاده می‌شود. بسیاری از افراد همچنان در بحث پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار، آن را انتخاب کنند. در ادامه مزایا و معایب این نوع پرینتر را هم بررسی می‌کنیم تا با آن بیشتر آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی خرید و راهنمای خرید پرینتر اداری

مزایای پرینتر سیمی

اما مزایای پرینترهای سیم دار چیست که سبب شده این پرینتر همچنان از عرضه خارج نشده باشد و انتخاب اول بسیاری از افراد باشد؟

قابلیت اطمینان بالا

اتصالات سیمی مشکلاتی مانند تداخل، عدم ثبات و قطع و وصلی مکرر را ندارند. به همین دلیل هم گزینه‌ای امن و بی‌دردسر محسوب می‌شوند و بسیاری ترجیح می‌دهند تجربه راحت و باثبات این پرینتر را حفظ کنند.

انتقال سریع داده‌ها

هنگامی که کابل اترنت را وصل می‌کنید، خیال‌تان از سرعت کار راحت خواهد بود. دیگر نیازی ندارید اتصال خود را چک کنید یا نگران سرعت وای فای باشید، بلکه به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید کار خود را انجام دهید. این موضوع مخصوصا در زمانی که حجم کار بالا باشد خود را نشان داده و کاربران را تشویق می‌کند در انتخاب پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار مورد دوم را انتخاب کنند.

امنیت بالا

در مورد پرینترهای سیمی، عاملی برای تهدید امنیت وجود ندارد. اتصال فیزیکی احتمال دسترسی ناخواسته را به صفر نزدیک می‌کند و همین ویژگی سبب می‌شود این نوع پرینتر برای شرکت‌ها و یا افرادی که داده‌های حساس را مدیریت می‌کنند، بهترین گزینه ممکن باشد.

معایب پرینترهای بی‌سیم

همانطور که حدس می‌زنید بعد از مزایا، باید معایب این نوع پرینتر را هم بررسی کنیم تا ببینیم چه چیزی در بحث پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار، پرینتر سیمی را عقب می‌اندازد؟

  • اشکال اصلی پرینتر سیم دار، وابسته بودن آن به کابل است. این مسئله باعث می‌شود کاربران محدود شوند و فضای کاری پرینتر را هم محدود به جاهای خاصی می‌کند.
  • راه اندازی اولیه پرینتر سیمی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. مخصوصا اگر نیاز به اتصال چندین دستگاه وجود داشته باشد، روند نصب و راه اندازی این مدل پرینتر بسیار پیچیده خواهد شد.
  • برای بسیاری از دستگاه‌ها ممکن است اصلا امکان ارتباط با سیم وجود نداشته باشد. همین هم تنوع کاری پرینتر سیمی را بسیار کم‌تر می‌کند و کاربران نمی‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

امنیت پرینترهای بی‌سیم

بعد از بررسی پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار، ممکن است برخی به این نکته فکر کنند که آیا پرینترهای بی‌سیم امنیت کمتری دارند؟ می‌توان گفت این به مسائل مربوطه و امنیت شبکه شما بستگی دارد. در حالی که یک پرینتر سیمی نیاز به اتصال فیزیکی دارد، پرینتر بی‌سیم می‌تواند محدوده‌ای ایجاد کند که هر کسی در آن محدوده می‌تواند به شبکه متصل شود. این موضوع به هر حال احتمال این را هم به وجود می‌آورد عوامل مخرب به پرینتر دسترسی پیدا کنند یا آلوده به بدافزارهایی شود. اما نگران نباشید، زیرا اگر نکات امنیتی لازم را رعایت کنید و شبکه خود را ایمن نگه دارید، در نهایت پرینتر شما هم امن خواهد بود. به نقل از دستورالعمل‌های کمپانی معروف ریکوی ژاپن، با رعایت این نکات ساده و در عین حال کاربردی می‌توانید از ایمن بودن پرینتر خود اطمینان حاصل کنید:

۱. تغییر اطلاعات ورود به سیستم پیشفرض

به طور معمول پرینتر شما با یک نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض ارائه می‌شود. این لاگین‌ها و گذرواژه‌ها می‌توانند برای بسیاری از چاپگرها یکسان باشند یا توسط هکرها با فهرست اصلی رمزهای عبور به راحتی قابل حدس زدن باشند. شما می‌توانید بلافاصله بعد از دریافت، این اطلاعات مورد نیاز را تغییر دهید و حتما از یک رمز عبور قوی استفاده کنید که می‌تواند شامل اعداد و حروف و علائم مختلف باشد.

۲. فریمور firmware دستگاه خود را به روز رسانی کنید

فریمور به نوعی برنامه نویسی گفته می‌شود که مسئول اجرای برنامه‌های مختلف خواهد بود. مانند هر نرم افزاری، گاهی اوقات ممکن است فریمور دارای خطا یا آسیب پذیری امنیتی باشد. اطمینان از به روز بودن فریمور شما به محافظت از آن در برابر خطرات امنیتی رایج کمک می‌کند و خوب است که از آپدیت بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای دستورالعمل‌هایی درباره نحوه به‌روزرسانی فریمور چاپگر، به وب‌سایت سازنده خود مراجعه کنید یا اسنادی را که همراه چاپگر ارائه شده است بخوانید. البته می‌توانید از پشتیبانی دستگاه ارائه‌دهنده خدمات پرینتر هم برای این کار استفاده کنید.

۳. شبکه خود را ایمن کنید

به جز تنظیمات خود پرینتر،‌ می‌توانید موارد مربوط به شبکه را نیز تغییر دهید. هرچه شبکه شما ایمن‌تر باشد، امنیت چاپگر شما بیشتر است. استفاده از امنیت قوی و یک رمز عبور خوب در شبکه بی‌سیم شما، دسترسی به هر دستگاهی از جمله پرینتر را دشوارتر می کند و فعال کردن فایروال نه تنها به ایمن کردن شبکه شما کمک می‌کند، بلکه به شما امکان مشاهده افرادی را که به دستگاه‌های موجود در شبکه شما دسترسی دارند نیز می‌دهد.

۴. پرینتر را از برق بکشید

قطع کردن پرینتر بی سیم در پایان روز، آن را به صورت فیزیکی از شبکه شما حذف می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ کسی که مایل نیستید نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. هرکسی که به آن نیاز دارد می‌تواند آن را دوباره وصل کند، اما این مستلزم آن است که در همان اتاق باشد و احتمالاً اجازه داشته باشد. این کار به سلامت و دوام بیشتر پرینتر در طول زمان هم کمک می‌کند و یک کار چند منظوره خواهد بود.

انتخاب پرینتر سیمی یا بی‌سیم

با احتساب همه این چیزهایی که گفته شد، بالاخره پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار؟ حقیقت این است که هر دوی این پرینترها می‌توانند در زمان و مکان درست، عالی عمل کرده و نیازهای شما را برطرف کنند. مهم این است که قبل از هر تصمیمی، به کاربرد و شرایط خود فکر کنید و با توجه به این موارد تصمیم خود را بگیرید:

  • اگر بودجه کمی برای خرید پرینتر دارید، پرینتر سیمی معمولا گزینه‌ی بهتر و ارزان‌تری خواهد بود. البته این یک قاعده کلی است و ممکن است استثنائاتی هم وجود داشته باشند.
  • پرینترهای سیمی اصولا تنظیمات داخلی سخت و پیچیده‌ای ندارد. بنابراین برای افراد غیر متخصص که در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک کار می‌کنند و البته تعداد دستگاه‌های زیادی هم موجود است، پرینتر سیمی راحت‌تر و بی‌دردسرتر خواهد بود.
  • پرینتر بی‌سیم اصولا برای گروه‌های بزرگ‌تر بهتر است و می‌تواند عملکرد وسیع‌تری را به خود اختصاص دهد.
  • امکان حمل و نقل در پرینتر بی‌سیم راحت‌تر است و به لطف وای فای می‌توانید آن را راحت‌تر منتقل کنید، در حالی که پرینتر بی‌سیم تنها می‌تواند در جاهایی نصب شود که سیم کشی اترنت وجود داشته باشد.
  • برخی پرینترهای بی‌سیم محدودیت‌های خاصی دارند، به همین دلیل برای کسانی که حجم پرینت بسیار زیاد روزانه را دارند پرینتر سیمی ممکن است انتخاب قابل اعتمادی باشد.

جمع بندی

تفاوت‌های پرینتر بی سیم یا پرینتر سیم دار آنقدرها هم زیاد نیست و بیشتر در بحث نوع اتصال قابل بحث است. این که شما کدام پرینتر را انتخاب کنید بیش از هرچیزی به کاربردهای خودتان و ترجیحات شما برمی‌گردد. سعی کردیم در این مقاله تفاوت‌های این دو پرینتر را مفصل بررسی کنیم که به شما اجازه می‌دهد انتخاب راحت‌تری را بین مدل‌های متنوع موجود در بازار داشته باشید. در صورت نیاز به مشاوره در خصوص سرویس و تعمیر ماشین‌های اداری و همچنین خرید پرینتر لیزری می‌توانید با شماره‌های 02174861 تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان همیار پرینتر بهره گیرید.

سوالات متداول

آیا با همه کامپیوترها می‌توان از پرینتر بی‌سیم استفاده کرد؟

هر دستگاهی اعم از کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و گوشی که به وای فای متصل شود می‌تواند از خدمات پرینتر وایرلس هم استفاده کند. برخی موارد هم می‌توان از ارتباط بلوتوثی به صورت جایگزین استفاده کرد که بستگی به مدل پرینتر دارد.

چرا پرینترهای بی سیم قطع می‌شوند؟

اگر رایانه از روتر بی‌سیم خیلی دور باشد یا دیوارهای ضخیمیا مبلمانی بین این دو وجود داشته باشد، سیگنال ممکن است برای اجرای دستور چاپ به اندازه کافی قوی نباشد.

برد پرینتر بی‌سیم چقدر است؟

برد چاپگر بی سیم به قدرت سیگنال وای فای یا اتصال بلوتوث بستگی دارد. با توجه به این مورد، در بیشتر موارد برد پرینتر حدود ۳۰ متر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *